حرف مردم در سبزوار پيام


حرف مردم / تاریخ: 20 اسفند 1392 / کد مطلب: 8092 / نظرات: 0

حرف مردم:


دغدغه مردم کلاته سیفر سبزوار


آشنایی با فرهنگ ؛ آداب و رسوم و تاریخ یک قوم قسمت مهمی از عقاید مردمان آن را تشکیل می دهد . آداب و رسوم هر منطقه ای ریشه در عقاید و باورهای مردم آن سرزمین دارد و باعث حفظ عقاید گذشتگان است . آشنایی با تاریخچه یک مردم آشنایی با دلاوریها ؛مشکلات ؛ پایمردیها و عوامل بقای آن مردم است. فرهیختگان یک سرزمین عوامل قوام و رهبران فکری مردم آن سرزمین هستند و شناخت نسلهای گذشته هر فرد باعث احساس تعلق یک نسل به نسلهای گذشته و منطقه آبا و اجدادی هر فرد است . هم اکنون سال 1392 هجری شمسی است.اما آیا همه اینها می تواند دلیلی باشد برای فراموش کردن فرهنگ و اصالت و هویت واقعی خود ؟ آیا می توانیم شهدای محله های خود را فراموش کنیم ؛آب وهوای چهار فصل روستا ؛برفهای سفید وسنگین ؛بازیهای به یاد ماندنی و پر جنب وجوش ؛عروسیهای چند روزه عزاداریهای مخلصانه ؛مسجد قدیمی و خاکی ؛کوچه های تنگ وتاریک ؛قصه گوییهای شبانه ؛اشعار و ترانه های محلی و بسیاری چیزهای دیگر ... ما نمی توانیم اینها را فراموش کنیم !!!!. اما آیا توجه داریم که فرزندان ما به زبان ما سخن نمی گویند ؟ نسلی داریم که خود را کلاته سیفری معرفی نمی کنند .بسیاری از خویشاوندان خود را نیز نمی شناسیم .بارها به دنبال فرد مطمئنی برای خرید جنسی از بازار بوده ایم و آرزو کرده ایم ای کاش یک هم محلی داشتم که این جنس را داشت ولی پیدا نکرده ایم .گاهی هم دنبال یک دوست قدیمی بوده واو را نیافته ایم .و.... واقعا چقدر زود دیر می شود
محله ی شهید پرور محله ی کلاته سیفر با هزاران نفر جمعیت در ورودی سبزوار واقع شده است.این محله حدودا 6سال است که به محدوده ی شهری متصل شده است.درچند سال گذشته فرهنگ سازی های خوبی دراین محله صورت گرفته وپیشرفت های خوبی بچشم می خورد.دراین محله ی محروم استعدادهای زیادی پرورش یافته اند وهرکدام از آنها درحال خدمت به مردمان خودهستند.محله ی کلاته سیفر دارای دو مسجد بزرگ به نام های مسجدجامع معرف به(لب جوی) ومسجد ابولفضلی معروف به(خشک آباد) است.درهردومسجد مراسمات فرهنگی وهنری زیادی برای اهالی خود برگزارمی شود.این محله ی محروم دارای یک دبستان ابتدایی بنام(محدثه) ویک دبستان پسرانه بنام(شهید علی اصغرکلاته سیفری) است وهمینطور مدرسه ی راهنمایی دخترانه وپسرانه دارد.
این محله هم با وجود این همه جوان ونوجوان داری یک زمین فوتبال غیراستاندارد وبی کیفیت است که تبدیل شده به تنهاسرگرمی جوانان این محله.
مسئولان در دوره های انتخاباتی گذشته باوعده های کذب و دروغین خود آرای مردمان این محله را به تاراج برده اند ودیگر به پشت سرشان هم نگاهی نکرده اند واز خاطرخود برده اند که کلاته سیفری هم وجود دارد!!!! یا به قول مسئول سابق شهرداری که میفرماید خلایق هرچه لایق!!!! ولی خبرنداشت که خودش لایق شهرداری نبود.
چرا برخی ازمردم سطح فرهنگی واجتماعی مردم این محله را سطح پایین فرض میکنند؟ ولی آنان هرگز خبرندارند که این محله اقشار علمی زیادی اعم از دکتر و مهندس و دبیر و...... را به جامعه هدیه کرده است. تازه مهم تر از این شهدای زیادی مانند( سردارشهید علی اصغرکلاته سیفری)(-شهید محمدتقی کلاته سیفری) و....... را تقدیم به کشورعزیزمان کرده است.وبرزگترین ناراحتی مردم محله نداشتن ورودی مناسب در ابتدای شهر است که واقعا برازنده ی شهر دارالمومنین و زائران حضرت رضا(ع) نیست وهرچه قدر دراین محله گشتیم اصلا فضای سبزی هم بچشمان نخورد.بزرگترین افتخار مردم محله ی کلاته سیفر این است که در همجواری پیرحاجات قرار دارند و در روزهای چهارشنبه مردم زیادی از گوشه وکنار شهر به پیرجاجات می آیند و نذورات خود را به آن آستان نورانی هدیه مینمایند.
در روزهای پنجشنبه ی هرهفته پیرحاجات محل تجمع اهالی کلاته سیفر است که برسر مزار اموات خود حاضر شده وفاتحه ای قرائت مینمایند....
تنها چیزی که دراین محله بیش از هرچیزی بچشم میخورد این محبت وعشقی است که میان این مردم موج میزند....................به امید سبزواری سربلندتر..
میلاد کلاته




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.