گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 27 بهمن 1396 / کد مطلب: 12696 / نظرات: 0


رونق فضای شعر کشور بعد از انقلاب


رونق فضای شعر کشور بعد از انقلاب  شعر انقلاب را می‌توان فرزند شایسته سبک‌های مختلف ادبیات فارسی خواند و سرودها و شعر انقلاب نقش غیر قابل انکاری در آگاهی بخشیدن به مردم داشته است.

 بدون شک سروده‌های انقلابی در قالب شعر، یکی از مهم‌ترین ابزار انتقال پیام انقلاب هستند و هیچ‌گاه نمی‌توان سهم شعر و ادبیات را در انقلاب اسلامی منکر شد، اشعاری که شور بسیاری قبل از ایام تظاهرات در مردم ایجاد کرد. از ویژگی‌های شعر آن زمان می‌توان به انگیزه‌بخش بودن و برخوداری از جنبه آگاهی بخشی اشاره کرد.

در سال‌های بعد از انقلاب رشد شعر بسیار زیاد بوده است و باید گفت که شعر انقلاب اسلامی در میان همه مقاطع تاریخ طولانی ایران، این ویژگی را دارد که تقریباً یکدست و کامل در جهت آرمان‌ها و هدف‌های والا بوده و سخنگوی احساسات، افکار و جهت‌گیری‌های ملتی است که شاعر از متن آن برخاسته و بدان وابسته است.
شعر دوران انقلاب، شعر زر و زور نیست، شعر احساسات سطحی و متوجه به آرزوها و امیال حقیر بشری نیست بلکه زبان یک ملت و شرح حال یک امت است؛ انعکاسی از روح بزرگ جامعه‌ای که یکپارچه در جهت هدف‌ها و آرمان‌های الهی و انسانی گام برداشته و فداکاری کرده است.
در همین خصوص سعید تاج‌محمدی، مسئول انجمن ادبی تاک کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه در اشعار انقلابی به خصوص از سوی شاعران جوان تولیدات بسیار خوبی داشته‌ایم، گفت: شاعران انقلاب به بیانات رهبری و تحولات انقلاب واکنش‌های سریع و صریحی دارند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون حمایت‌هایی که باید از شعر انقلاب می‌شده، صورت نگرفته است، بیان کرد: در حوزه شعر انقلاب هنوز با کمبودهای بسیاری مواجه هستیم.
مسئول انجمن ادبی تاک کاشمر با اظهار تأسف از اینکه آن نوع نگاه و توجهی که از سوی مسئولان به هنرهای دیگر از جمله موسیقی، تئاتر و سینما در کشور می‌شود را در حوزه شعر نمی‌بینیم، به تأثیر انقلاب بر ادبیات شعر ایران اشاره کرد و افزود: تأثیر انقلاب اسلامی به نحوی بوده که می‌توانیم به راحتی شعر کشور را به قبل و بعد از انقلاب تعریف کنیم.
وی با بیان اینکه شعر بعد از انقلاب در زمینه‌های محتوا و فرم وارد عرصه‌هایی شده که قبل از آن کمرنگ‌تر بوده است، گفت: شاعران در عرصه‌هایی همانند ظلم‌ستیزی، عدالت‌طلبی و حمایت از مظلومان و مستضعفان سراسر دنیا فعالیت‌های خوبی داشته‌اند.

بعد از انقلاب رونق خوبی در فضای شعر کشور ایجاد شد
تاج‌محمدی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب رونق خوبی در فضای شعر کشور ایجاد شده و کمبود فقط در حوزه حمایت‌ها است، عنوان کرد: به برکت انقلاب امروز می‌توانیم ادعا کنیم که شعر کشور دست بچه‌های انقلاب است؛ به‌رغم تمامی موفقیت‌ها اما در برخی عرصه‌ها شاهد تکرار هستیم و از برخی حوزه‌های دیگر غفلت شده است.
مسئول انجمن ادبی تاک کاشمر با بیان اینکه آن‌قدر که شاعران به عرصه‌های انقلاب، شهادت و ایثار پرداخته‌اند به مسائل اجتماعی، فقر و مستضعفان توجه نکرده‌اند، عنوان کرد: اگر شعر انقلاب بخواهد گرفتار بروکراسی اداری و برخی بخشنامه‌ها شود، به جایی نمی‌رسد.
وی، اصلی‌ترین چالش را نبود یک سیستم تبلیغی برای شعر انقلاب دانست و گفت: با اینکه شعر انقلاب برای کشورهای منطقه و سراسر دنیا ظرفیت تبلیغی بسیار بالایی دارد اما جای آن خیلی در این کشورها احساس می‌شود.
مسئول انجمن ادبی تاک کاشمر در ادامه با بیان اینکه شاعران به خوبی زاویه دید خود را تغییر داده و به مسائل مختلف در جامعه پرداخته‌اند، گفت: متأسفانه هر چه از انقلاب فاصله می‌گیریم، شاعران جوان به سمت جزئی‌‌نگری و عینی‌نگری می‌روند.
وی با اشاره به اینکه شاعران امروز سوژه‌های خود را از متن جامعه، مردم و طبقات پایین و جبهه‌های دفاع انتخاب می‌کنند، افزود: این امر موجب شده است تا جامعه استقبال خوبی از این سوژه ها داشته باشد.
تاج محمدی با بیان اینکه ادبیات انقلابی بسیار خوبی داریم، افزود: در حال حاضر بارورترین درخت شعری کشور، درخت شعر انقلاب است.
مسئول انجمن ادبی تاک کاشمر با اعلام اینکه شاعران با نگاه به مقوله ظهور و صدور انقلاب فعالیت می‌کنند، استقلال و دوری از وابستگی‌های حزبی و جناحی را از دیگر ویژگی‌های شعر انقلاب دانست و اضافه کرد: شاعران انقلاب، آزادگی خود را در این سال‌ها نشان داده‌اند به طوری که می‌توان این موضوع را در شعرهایشان به وضوح دید.
عدالت‌خواهی و توحید از ویژگی‌های شعر انقلاب
در همین خصوص علی‌محمد مؤدب، مدیر مجموعه شهرستان ادب کاشمر، گره خوردن عدالت‌خواهی و توحید را از جمله ویژگی‌های شعر انقلاب دانست و افزود: انقلاب برای شعر ایران، جریانی پر از پیشنهاد بوده است.
مؤدب با بیان اینکه آثار مطرح بسیاری در حوزه جنگ، شعر آئینی و ... داریم، عنوان کرد: شاعران بسیاری از انقلاب هستند که توانسته‌اند به مردم نزدیک شوند و نفوذ وسیعی پیدا کنند.
باید انقلاب و شعر را با هم شناخت
در ادامه محمدجواد شرافت، از شاعران آئینی کاشمر با اشاره به ویژگی‌های شعر انقلاب، گفت: برای اینکه شعر انقلاب را بشناسیم ابتدا باید انقلاب و شعر را با هم بشناسیم.
وی با اشاره به اینکه شاعرانی که در این عرصه قلم می‌زنند، در ابتدا باید حتماً ریشه‌ها و اندیشه‌های انقلاب را بشناسند و سپس به آن اعتقاد داشته باشند، افزود: اگر من به عنوان یک شاعر می‌خواهم شعری با مضمون انقلاب بگویم ابتدا باید انقلاب، باور من باشد.
این شاعر آئینی اظهار کرد: شاعر نباید نگاهش فقط به رسانه‌ها باشد و هر اتفاقی و خبری که اعلام شد، سریع آن را به شعر تبدیل کند بلکه باید اگر خدشه‌ای به موضوعات اصلی و ریشه‌ای و موضوعاتی که جزو اصول فکری ما است، وارد شد، قلم اعتراض به دست گیرد و اگر شکوفایی را حس کرد، تحسین کند.
وی با اشاره به اینکه شاعران نسل سوم انقلاب بسیار خوب و دغدغه‌مند وارد این عرصه شده‌اند، گفت: نسل سوم تلاش بسیار خوبی برای رسیدن به شعر ناب دارند.

چالش‌های شعر انقلاب
شرافت به چالش‌های شعر انقلاب اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی شاعران برای گرفتن جوایز و یا دیده شدن در تصویر دوربین در خصوص مسائلی شعر می‌گویند که به آن اعتقادی ندارند.
وی، روزمرگی‌سرایی را از دیگر آسیب‌ها دانست و افزود: قرار نیست شاعر برای هر اتفاق کم اهمیتی که افتاد شعر، بگوید.
این شاعر آئینی، با ابراز نگرانی از تأثیری که فضای مجازی بر شعر می‌گذارد، اظهار کرد: متأسفانه شعر ما به سمت سطحی شدن و دم‌دستی بودن حرکت می‌کند این در حالی است که شاعران باید به ریشه‌ها بپردازند.
وی با اعلام اینکه گاهی ترسیم کردن زندگی خوب، خود نوعی از شعر انقلاب است، ابراز کرد: در چهار دهه که از انقلاب گذشته، ساختار قالب رباعی زنده شد و همچنین شاعران با قالب‌های سپید و بی‌وزن که بیشتر در خدمت ادبیات روشنفکری بود، به انتشار اندیشه امام(ره) پرداختند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه محتوایی هم شاعران به موضوعات بسیاری از جمله مقاومت و پایداری پرداختند، اضافه کرد: اکثر شاعران ارادت خود به اهل‌بیت(ع) به خصوص سیدالشهدا(ع) را حتی در چند کار کوتاه بیان می‌کنند که این امر، یکی از اقبال‌های انقلاب اسلامی است و توانسته دین را از پستوی خانه‌ها به اجتماع بکشاند و شاعران بسیاری در این زمینه کار کنند.ایکنا





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.