گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 15 تير 1398 / کد مطلب: 13296 / نظرات: 0


سودجویی فیلمبرداران غیرمجاز از خاطرات شیرین عروس و داماد


سودجویی فیلمبرداران غیرمجاز از خاطرات شیرین عروس و داماد  ظرف سالهای اخیر فعالیت فیلمبرداران غیرمجاز در مجالس عروسی گسترش یافته بطوری که این پدیده علاوه بر اخلال در کسب و کار آتلیه های مجوزدار، به تهدیدی برای حریم خصوصی افراد مبدل شده است.

 مراسم عروسی یکی از به یادماندنی ترین خاطرات زندگی هر زوجی است و هر عروس و دامادی به دنبال آن هستند تا بتواند این روز با شکوه را به بهترین شکل ممکن در قالب عکس و فیلم برای همیشه ثبت کنند. از همین رو یکی از اساسی ترین انتخابهاییکه می تواند تأثیر به سزایی در ثبت لحظات مراسم عروسی داشته باشد برگزیدن آتلیه مناسب است. آتلیه ای که از فیلمبرداران و عکاسان قابل اطمینان و مجرب برخوردار باشد و در عین حال هزینه ای معقول از مشتریان اخذ کند.

اما از آنجایی که هر فرد در زندگی تنها یک بار جشن عروسی می گیرد ممکن است به دلیل فقدان اطلاعات و تجربه کافی در دام سودجویانی افتد که بدون داشتن مجوز، مهارت و تخصص لازم وارد این حوزه کاری شده اند و در پایان با دریافت محصولی بی کیفیت و یا ایجاد مشکلات حیثیتی، شیرین‌ترین شب زندگی را به خاطره ای تلخ تبدیل کنند.

شهروند جوان سبزواری که پارسال داماد شده در این خصوص گفت: برای برگزاری جشن عروسی با یکی از باغسراهای سطح شهر به توافق رسیدم و چون هنوز برای فیلمبرداری مراسم با آتلیه ای قرارداد نداشتم به پیشنهاد مدیر باغسرا، راضی به همکاری با گروه فیلمبرداری همان مجموعه شدم.

وی که خواست نامش محفوظ بماند افزود: در زمان مراسم متوجه شدم فیلمبرداران با دوربینهای غیراستاندارد تصویربرداری می کنند و عملکرد آنها مبتدی است. برای تحویل فیلم عروسی نیز این گروه تأخیر زیادی داشتند و مبلغی بیشتر از قرارداد طلب کردند. با این وجود فیلم تهیه شده بسیار بی کیفیت و فاقد استاندارد لازم بود.

ایت تازه داماد قیمت پایین و تاکید مدیر باغسرا را علت انتخاب این گروه فیلمبردار ذکر و بیان کرد: برای شکایت به اتحادیه مربوط مراجعه کردم اما بخاطر اینکه گروه فیلمبرداری مجلس من فاقد پروانه کسب صنفی است هیچ نتیجه ای از شکایت نگرفتم.

یکی دیگر از شهروندان زیان دیده از فعالیت فیلمبرداران بدون مجوز نیز گفت: به پیشنهاد یکی از دوستانم با یک فیلمبردار برای مراسم عروسی به توافق رسیدم.

حسین وحدتی افزود: در شب مراسم متوجه شدم فرد فیلمبردار در واقع مبل سازی است که بخاطر کسادی بازار در حرفه اصلی خود، با کرایه دوربین اقدام به فعالیت در حوزه مجالس عروسی کرده است. همچنین وی که مردی د ۴۵ ساله است شخصاً برای ضبط فیلم وارد قسمت بانوان مجلس عروسی شد که در آن زمان دیگر چاره ای جز پذیرش این موضوع نداشتم.

وی گفت: هنگام مراجعه به این فیلمبردار، وی از تحویل فیلم خام اصلی مراسم امتناع کرد لذا و از آن زمان نگران هستم که مبادا فیلم مراسم جشن عروسی من در فضای مجازی پخش شود.

* دشواری پیگیری شکایت از واحدهای غیرمجاز

رئیس اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران سبزوار گفت: عقد قرار داد با عکاسان و فیلمبردارانی که دارای مجوز نیستند می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند چون این حرفه ورود به حریم خصوصی افراد می باشد که لازمه فعالیت در آن علاوه بر تخصص لازم، دریافت مجوز و پایبندی به اصول اخلاقی و امانتداری است.

حسین خوشبخت افزود: برخی موارد مشاهده شده مدیران باغسرا و تالارها، افراد دارای مؤسسات آموزشی فیلم و عکس و هنرمندان نوازنده را به عنوان فیلمبرداران مجالس معرفی می‌کنند که شهروندان باید در نظر داشته باشند در چنین شرایطی اگر مشکلی برای فیلمبرداری پیش آید اتحادیه هیچ مسئولیتی بر عهده نخواهد گرفت.

وی به دیگر مشکلات ایجاد شده از سوی فیلمبرداران غیرمجازاشاره و بیان کرد: این افراد برای تبلیغات، عکس‌های مشتریان خود را به عنوان نمونه کار در شبکه های مجازی منتشر نموده و یا به دیگران نشان می‌دهند. این اقدام غیراخلاقی سبب شده در مواردی کار خانواده عروس و داماد به مراجع قضایی کشیده شود.

رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران سبزوار بر لزوم دقت و وسواس شهروندان در انتخاب عکاس و فیلمبردار مجالس خود تاکید و بیان کرد: در موارد متعدد شاهد شکایت‌های مردم به این اتحادیه هستیم، اما به دلیل اینکه اغلب این شکایات از واحدهای فاقد پروانه کسب صورت گرفته به علت فقدان شناسنامه کاری و یا جا به جایی محل کار این افراد، پیگیری و استیفای حقوق شهروندان امری دشوار است.

وی ادامه داد: همه ساله با شروع فصل تابستان و رونق مجالس عروسی بسیاری از سودجویان که حرفه ای دیگر دارند وارد عرصه فیلمبرداری از مجالس می‌شوند. حال آنکه این بخش از حساسیت‌های خاصی برخوردار است.

خوشبخت گفت: شهروندان برای تنظیم هر نوع قرارداد خدمات عکاسی، فیلمبرداری و آتلیه عروس باید به واحدهای صنفی دارای پروانه کسب از اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران مراجعه و از ورود افراد غیر مجاز به مجالس خود ممانعت کنند.

وی افزود: در سالهای اخیر تلاش فراوانی برای مقابله با فعالیت سودجویان در این عرصه صورت گرفته اما کماکان تعدادی افراد به صورت غیرمجاز و دور از چشم قانون فعالیت دارند و با درج تبلیغات در شبکه های اجتماعی با نمونه عکس‌های فریبنده نسبت به جذب مشتری اقدام می کنند.

رئیس اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران سبزوار گفت: فیلمبرداران زیر پوشش اتحادیه پرداخت عوارض، مالیات، اجاره، بیمه و حقوق کارگران را بر عهده دارند اما فیلمبرداران غیر مجاز بدون تحمیل این هزینه‌ها، با مبالغ پایین‌تر مردم را با عنوان "تخفیف ویژه" فریب می‌دهند.

وی افزود: اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران با همکاری اتاق اصناف، اداره اماکن عمومی و نیروی‌انتظامی سبزوار اقدام به صدور کارت فیلمبرداری نموده است و تلاش دارد با بازرسی از تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها از ورود افراد غیر مجاز به این مکان‌ها جلوگیری کند.

خوشبخت با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۰ واحد دارای پروانه زیر پوشش این اتحادیه هستند عنوان کرد: افرادی که دارای جواز کار از سوی اتحادیه هستند به خوبی تمام قوانین را رعایت می‌کنند چرا که نظارت و بازرسی از آنها به طور دائم صورت می‌گیرد

*مراقب باشید در دام فیلمبرداران غیر مجاز نیفتید

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سبزوار با بیان اینکه مراکز غیر مجاز و فاقد مجوز با پیشنهاد قیمت‌های فریبنده، خدمات را به صورت ناقص و بسیار سطح پایین ارائه می‌کنند گفت: شهروندان به اینگونه مراکز فاقد صلاحیت مراجعه نکنند و مراقب باشند در دام فیلمبرداران غیر مجاز نیفتند.

حسین اردمه با اشاره به برخی تخلفات انجام گرفته از سوی مراکز غیر مجاز عکس و فیلمبرداری، خطاب به آنها گفت: انتشار هر گونه عکس و یا فیلمی بدون رعایت حجاب اسلامی در فضای مجازی یا حتی با رعایت حجاب اسلامی و بدون اذن صاحب عکس جرم تلقی و در صورت مشاهده یا شکایت شاکی خصوصی برای شخص مجرم برابر مقررات قانونی برخورد قضائی در پی خواهد داشت.

حسین اردمه افزود: ورود آقایان به مجالس زنانه جهت عکسبرداری و یا فیلمبرداری به بهانه عدم حضور عکاس یا فیلمبردار خانم ممنوع است و در صورت وصول گزارش تعقیب قضائی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: چنانچه شهروندان افرادی را مشاهده کردند که بدون داشتن مجوز و پروانه صنفی و یا با تغییر کاربری مسکونی به تجاری اقدام به عکاسی و فیلمبرداری از مجالس مردم می‌کنند به پلیس اماکن اطلاع دهند تا با این افراد برابر مقررات قانونی اقدام شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سبزوار خاطرنشان کرد: در کنار پیگیری و چاره اندیشی مسئولان در خصوص شناسایی و جمع آوری مراکز غیرمجاز، شهروندانی که قصد دارند برای انجام خدمات عکاسی، فیلمبرداری و آتلیه عروس اقدام کنند باید دقت کافی داشته باشند و به واحدهای صنفی عکاسی و فیلمبرداری که دارای پروانه کسب و مجوز معتبر از اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران هستند مراجعه کنند.ایرنا



نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.