گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 7 ارديبهشت 1391 / کد مطلب: 2278 / نظرات: 1


كتابخانه مركزی سبزوار در پیچ و خم وعده ها برای تامین زمین و اعتبار


كتابخانه مركزی سبزوار در پیچ و خم وعده ها برای تامین زمین و اعتبار   شماری از شهروندان و جوانان سبزوار از تاخیر در راه اندازی كتابخانه مركزی این شهرستان گلایه كرده و از مسوولان خواستند به وعده های خود برای تامین زمین و اعتبار در این زمینه جامه عمل بپوشانند.
  
 
به گزارش ایرنا، آنان گفتند: نبود كتابخانه مركزی خلاء بزرگ در شهرستان فرهنگی و علمی سبزوار است و راه اندازی آن همت و عنایت جدی مسوولان را می طلبد.

شماری از آنها وجود حدود 10 واحد و مركز دانشگاهی، تحصیل حدود 27 هزار دانشجو، وجود چندین عضو هیئت علمی و متخصص در رشته های مختلف و راه اندازی رشته های متعدد مقاطع كارشناسی تا دكترا در دانشگاه های شهرستان سبزوار را از دلایل ضرورت راه اندازی این كتابخانه دانستند.

آنها همچنین با اشاره به وجود حوزه های علمیه و طلاب علوم حوزوی، چند هزار دانش آموز، چندین نخبه و وجود دفتر نوآوران در این شهرستان افزودند: شهرستان دانشگاهی، علمی و فرهنگی سبزوار نیازمند منابع غنی و تخصصی متنوع در رشته های مختلف است كه وجود كتابخانه مركزی می تواند این نیازها را تامین كند.

یكی از شهروندان فرهیخته سبزوار گفت: ساخت كتابخانه مركزی از زمانی كه شهرستان سبزوار دارای نیم میلیون نفر جمعیت بود مطرح بوده است.

'حسین حسین آبادی' افزود: اكنون نیز احداث این كتابخانه می تواند جمعیت سبزوار و شهرستان های جوین، جغتای و خوشاب را كه تا چند سال قبل جزو این شهرستان بودند، پوشش دهد.

وی گفت: شهر سبزوار به عنوان دومین شهر بزرگ استان با حدود 230 هزار نفر جمیعت كه بخش عمده ای را دانشجویان، دانش آموزان و نیروی انسانی نخبه و متخصص تشكیل می دهند، نیازمند كتابخانه وسیع در حد كتابخانه مركزی است.

یكی دیگر از شهروندان سبزوار هم گفت: سبزوار بزرگانی همچون ابن فندق ، ابوالفضل بیهقی ، ملا واعظ كاشفی، حكیم حاج ملا هادی متخلص به اسرار، استاد محمد تقی شریعتی، دكتر علی شریعتی، مرحوم سید عبدالاعلی و بسیاری بزرگان دیگر را در خود پرورش داده و اینك نیز جوانان فرهیخته ای در زمینه های علمی و فرهنگی دارد.

'سید امیر موسوی' با بیان اینكه قشر فرهیخته و نخبه سبزوار هم اكنون از داشتن كتابخانه تخصصی و پژوهشی محروم هستند افزود: در صورت وجود كتابخانه مركزی با بخش مرجع غنی محققان و پژوهشگران به راحتی به منابع مورد نیاز دسترسی خواهند داشت.

وی اظهارداشت: كتابخانه مركزی به عنوان یك مركز تحقیقاتی و علمی یكی از پیش نیازها و زیرساخت های مهم فرهنگی برای این شهرستان در حال توسعه در حوزه های مختلف است.

یك جوان دانش آموخته دانشگاهی هم اظهار داشت: سبزوار دارای واحدهای دانشگاهی از جمله حكیم سبزواری، پیام نور ، دانشگاه آزاد اسلامی و مراكز علمی دیگری همچون فنی و حرفه ای و مركز تربیت معلم است و وجود تعداد زیاد دانشجویان ، نخبگان و اساتید در این مراكز وجود كتابخانه مركزی در این شهرستان را ضروری ساخته است.

'محمد كوشكی' افزود: كتابخانه های فعلی سبزوار نیاز اقشار تحصیلكرده و متخصصان حوزه های مختلف را رفع نمی كنند و سالن های مطالعه آنها محدود و بیشتر اوقات، به منزله قرائتخانه برای دانش آموزان است.

وی با بیان اینكه برخی افراد برای تحقیقات و پژوهش های خود ناچار به مراجعه به مركز استان و كتابخانه آستان قدس هستند گفت: كتابخانه مركزی با وجود بخش های غنی مرجع، مجلات و نشریات، دیجیتالی، نسخ خطی ،سالن های مطالعه و كتابدار تخصصی می تواند محل مناسبی برای پر كردن اوقات فراغت علاقمندان به علم باشد.

وی اظهارداشت: ضرورت احداث كتابخانه مركزی سبزوار از چند سال قبل همواره مورد تاكید مسوولان مختلف استان و شهرستان قرار گرفته و درخواست تامین زمین و اعتبار برای ساخت آن شده است.

مدیر كل سابق انجمن كتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی در تیر ماه سال 1387 در حاشیه بازدید از كتابخانه حاج ملاهادی سبزوار گفته بود: موافقت استانی ساخت كتابخانه مركزی در سبزوار سال گذشته (1386) گرفته شده و انجمن كتابخانه های عمومی استان برای تامین اعتبار ساخت آن به شرط واگذاری زمین قول مساعد داده است.

'سید جواد سادات فاطمی' افزوده بود: در نشست قبل، برای واگذاری سه هزار متر مربع زمین مناسب برای احداث كتابخانه مركزی سبزوار با انجمن كتابخانه های این شهرستان توافق شده اما هنوز واگذار نشده است.

فرماندار سابق سبزوار هم در نشستی پیگیری واگذاری زمین مورد نیاز برای احداث كتابخانه مركزی در این شهرستان را مورد تاكید قرار داده و گفته بود : این امر را با توجه به نیاز ضروری این شهرستان با جدیت دنبال خواهیم كرد.

رئیس سابق اداره كتابخانه های عمومی سبزوار هم در مرداد ماه سال 1388 از حل مشكل زمین كتابخانه مركزی این شهرستان خبر داده و گفته بود: زمین مورد نیاز برای احداث كتابخانه مركزی این شهرستان توسط شورای اسلامی شهر سبزوار واگذار شد.

'مجید نقابی' افزوده بود: ساخت كتابخانه مركزی سبزوار مصوبه نشست انجمن كتابخانه های عمومی این شهرستان در سال 1386 با حضور مدیر كل انجمن كتابخانه های عمومی استان است كه فرماندار وقت شهرستان در این نشست قول داد به محض واگذاری زمین از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر، پیش بینی اعتبار ساخت این كتابخانه در كمیته برنامه ریزی سبزوار انجام شود.

وی مدعی شده بود: از بین پنج شهرستانی كه احداث كتابخانه مركزی برای آنها در انجمن كتابخانه های عمومی استان مصوب شده، سبزوار از اولین شهرهایی است كه مشكل زمین آن حل شده است.

'عبدالحسین كارگری' نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر سبزوار دیگر مسوولی است كه سال 1388 در مراسم افتتاح چند كتابخانه عمومی این شهرستان، نبود كتابخانه مركزی در این شهرستان را مایه شرمندگی دانسته بود.

وی از واگذاری زمین مورد نیاز این كتابخانه در كنار سایت علوم پزشكی سبزوار خبر داده و گفته بود: با توجه به آماده بودن زمین امیدواریم با سرمایه گذاری اداره كل كتابخانه های عمومی خراسان رضوی، این شهرستان صاحب كتابخانه مركزی شود.

'زیبا باغانی'، رئیس اداره كتابخانه های عمومی سبزوار نیز در مهر سال گذشته از پیگیری جدی برای واگذاری زمین كتابخانه مركزی این شهرستان خبر داد و گفت: هیچ مستندی در زمینه واگذاری زمین نداریم.

وی آذر ماه این سال اعلام كرد: دو هزار متر مربع زمین از سوی شهرداری برای احداث كتابخانه مركزی این شهرستان واگذار شد.

وی محل این زمین را پائین تر از بیمارستان واسعی سبزوار ذكر كرد و گفت: تخصیص اعتبار مورد نیاز برای احداث این كتابخانه پس از تایید زمین توسط دفتر فنی اداره كل كتابخانه های عمومی استان پیگیری می شود.

'قاسم شعبانی' فرماندار شهرستان سبزوار هم در نشستی كه آبان سال گذشته در آستانه هفته كتاب و كتابخوانی برگزار شد، نبود كتابخانه مركزی را یكی از مشكلات جدی این شهرستان عنوان كرد و گفت: نهاد كتابخانه های عمومی تعهد كرده است كه از منابع در اختیار، مبلغ لازم برای این كتابخانه را تامین كند.

رییس اداره كتابخانه های عمومی سبزوار هم روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به واگذاری زمین كتابخانه مركزی در آذر ماه سال گذشته از سوی شهرداری و قدردانی از این اقدام گفت: این زمین به مساحت دو هزار متر مربع حوالی بیمارستان واسعی واقع شده است.

'زیبا باغانی' افزود: زمین واگذار شده بهمن ماه سال قبل از سوی دفتر فنی اداره كل كتابخانه های عمومی استان تایید شده است.

وی احداث كتابخانه مركزی در سبزوار با وجود جمعیت و واحدهای دانشگاهی آن را ضروری دانست و خواستار توجه مسئولین ذیربط در استانداری خراسان رضوی برای تامین اعتبار مورد نیاز این كتابخانه شد.

 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.