گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 2 مرداد 1391 / کد مطلب: 3096 / نظرات: 0


نبود شغل مهمترین مشكل بهبود یافتگان بیماری اعتیاد است


نبود شغل مهمترین مشكل بهبود یافتگان بیماری اعتیاد است  شماری از بهبود یافتگان مواد مخدر سبزوار، نبود شغل را مهمترین مشكل بهبود یافتگان بیماری اعتیاد دانستند و اظهار داشتند: بیكاری از مهمترین عوامل بازگشت بیماری اعتیاد است. 
   
 
به گزارش سبزوار پیام به نقل از ایرنااین افراداظهار داشتند: معتادی كه به دلیل اعتیاد به مواد مخدر از جامعه و خانواده طرد شده و سرمایه خود را از دست داده پس از بازگشت به جامعه نیاز به اعتماد جامعه و نیز حمایت شغلی دارد.

آنها همچنین گفتند :نبود آگاهی صحیح بین جوانان و خانواده ها و وجود باورهای غلط از عوامل مهم گرایش به اعتیاد است كه در این زمینه ها باید كار جدی و تاثیر گذار شود.

'حمید' 47 ساله كه اكنون چهار سال و شش ماه از زمان به اصطلاح پاكی اش می گذرد ، می گوید: از 18 سالگی اعتیاد را با سیگار شروع كردم و این باعث شد تا به مواد مخدر روی بیاورم و 23 سال مواد مصرف كنم .

وی عمده مشكل بیشتر بهبود یافتگان مواد مخدر را كار دانست و افزود: افراد معتاد هر یك به نوعی از جامعه ، خانواده و شغل خود چه دولتی و چه غیر دولتی طرد شده و سرمایه خود را از دست داده اند.

وی افزود: بیكاری دردی بزرگ برای افرادی است كه مصرف مواد را ترك كرده اند چرا كه این افراد اگر نتوانند وقت خود را به شكل مفید پر كنند مجبور هستند به مكان مصرف سابق بروند و بالاخره مقاومت آنها در مقابل مصرف مواد مخدر شكسته می شود.

این بهبود یافته مواد مخدر كه برای دریافت تسهیلات اشتغال زایی به اداره بهزیستی سبزوار مراجعه كرده از تاخیر در اعطای تسهیلات گلایه مند است و می گوید: حدود 18 ماه است در نوبت وام هستم.

وی افزود: این در حالی است كه در صورت داشتن سرمایه ای حدود 50 میلیون ریالی از طریق مهارتی كه در شغل نقاشی دارم می توانم برای چند نفر نیز اشتغال زایی كنم.

وی همچنین نبود آگاهی صحیح در مورد اعتیاد و عواقب آن را از مهمترین عوامل گرفتار شدن افراد در دام آن دانست و برپایی نمایشگاهی دائمی به طور پویا و فعال برای هشدار خطرات و عواقب اعتیاد و ارتباط دادن اقشار مختلف به ویژه جوانان از طریق آن با معتادان بهبود یافته را پیشنهاد داد.

وی این اقدام را نیازمند حمایت جدی مسوولان دانست و افزود: جوان تا چیزی را تجربه نكند نمی پذیرد و بایستی در مورد اعتیاد مواد مخدر تجربه گرفتار شدگان به این دام را به آنها انتقال داد تا خود روزی تجربه دیگران نشوند.

وی وجود این باور در بین معتادان كه 'درد اعتیاد فقط با مرگ درمان می شود' را یادآور شد و افزود: قطع مصرف مواد از طریق مراكز مختلفی كه در این زمینه فعال هستند شدنی است كه این مهم هم باید به مصرف كنندگان مواد مخدر منتقل شود.

حمید می گوید: غرور و مشكل من با گفتن' نه' در مقابل تعارف دیگران موجب شد مصرف مواد را به صورت تفننی آغاز كنم و پس از آن اجبار به مصرف در من شكل گرفت.

وی ادامه داد:هدف من از مصرف مواد پر كردن خلایی بود كه در وجود خود احساس می كردم اما امروز متوجه شدم درد من درد مواد نبود بلكه درد بی خدایی بود.

وی كه چهار سال و شش ماه قبل نخستین مراجعه را به مركز اقامتی تولد دوباره سبزوار داشته به مدت 28 روز برای ترك مواد بستری بوده است.

وی می گوید: مهمترین عوامل كمك كننده به عدم برگشت به اعتیاد ،رعایت هفت چراغ قرمز شامل توپ بازی (مواد مصرف ) ، یار بازی (كسی كه با او مصرف می كردی ) ،میدان بازی (محل مصرف مواد ) ، گرسنگی ، خستگی ، تنهایی و عصبانیت ، گشتن حول مثلث بهبودی شامل جلسات مشاوره ، كار و خانواده و همچنین مشكل نداشتن با گفتن 'نه ' است .

وی در پایان اظهار داشت: ما بهبود یافتگان مواد مخدر نیاز داریم مردم و جامعه باورمان كنند چرا كه ما هم می توانیم در صورت حمایت عضو موثری برای جامعه باشیم.

'احمد رضا ' كه حدود 13 سال مواد مخدر مصرف كرده و اكنون 31 ساله است، می گوید : اعتیاد را به دنبال باورهای اشتباهی كه داشتم با مصرف الكل از 18 سالگی آغاز كردم و پس از آن به مصرف مواد مخدر رو آوردم.

وی كه در رشته موسیقی مشغول بوده ،می گوید: بر اساس باورهای غلط و تلقین هایی كه بود گمان می كردم با مصرف الكل بهتر می توان احساسات خود را در این هنر بروز داد علاوه بر اینكه با مصرف الكل سعی در پر كردن خلاهای خود نیز داشتم.

وی می گوید: ابتدا دوران مصرف الكل برای من دوران طلایی بود كه در نهایت منجر به وابستگی و اعتیاد به آن و خارج شدن رفتارهایم از حالت عادی شد به طوریكه تقریبا از جانب خانواده طرد شدم.

وی اضافه كرد: پس از اینكه از الكل نتیجه خوبی نگرفتم ماده مخدر شیره را به پیشنهاد دیگران جایگزین آن كردم و پس از مصرف شش ساله تصمیم به ترك اعتیاد به عنوان یك بیماری گرفتم.

وی كه حدود سه ماه از ترك اعتیادش به مواد مخدر در مركز اقامتی تولد دوباره سبزوار می گذرد و هم اكنون در این مركز مشغول به ارائه خدمات فرهنگی است اولین مرحله برای ترك اعتیاد را تغییر می داند و معتقد است، روی دو چیز نمی توان حساب كرد كه آن دو مرگ و مدت پاكی از اعتیاد است.

وی افزود: در عین حال كسانی راه ترك اعتیاد را با موفقیت طی كرده اند كه باید از تجریبات آنها هم استفاده كرد و با داشتن اراده قوی ، دوست داشتن خود و ارزش قایل شدن برای پاكی از اعتیاد قدم در میان راه گذاشت.

وی اشتغال بكار را یكی از مهمترین عوامل برای عدم بازگشت دوباره به مصرف اعتیاد دانست و افزود: بیماران بهبود یافته بیشترین معضل آنها پس از پاكی از اعتیاد، بیكاری است .

مسوول 'مركز اقامتی میان مدت تولد دوباره ' سبزوار هم با بیان اینكه این مركز در زمینه درمان غیر دارویی ترك مصرف مواد مخدر فعالیت دارد، گفت: حدود 30 تا 35 درصد از افراد مراجعه كننده به این مركز نسبتا موفق به پاكی از بیماری اعتیاد می شوند.

' مجتبی زندی نسب ' با بیان اینكه دوره پاكی مراجعه كنندگان برای دوره های یك ماه تا سه ماه و سه ماه تا شش ماه نسبتا خوب است ، افزود: اما در مدت شش ماه تا یكسال ریزش بیشتری بین پاك شدگان از اعتیاد داریم كه یكی از مهمترین عوامل آن بیكاری است.

وی راه اندازی شركت خدماتی برای اشتغال به كار 50 تا 100 نفر از بهبود یافتگان بیماری اعتیاد و نیز پرداخت تسهیلات اشتغال زایی برای رفع این معضل را پیشنهاد داد و گفت:در عین حال بهزیستی ، دفتر محسنی ثانی نماینده سبزوار در مجلس ، صندوق مهر امام رضا (ع) و كمیته امداد امام خمینی (ره) كمك هایی برای اشتغال زایی تعدادی از بهبود یافتگان این مركز كرده اند كه قابل تقدیر است.

وی تعداد پذیرفته شدگان این مركز از ابتدای سال 87 تا انتهای سال 90 را حدود سه هزار نفر ذكر كرد و گفت: حدود 400 نفر از این تعداد معتادان بی خانمان و خیابانی هستند.

' زندی نسب' افزود: در مجموع قریب به یك هزار و 400 نفر را به ادارات بهزیستی ،كمیته امداد امام خمینی (ره) و غیره برای دریافت وام خود اشتغالی و مشاغل خانگی معرفی كرده ایم كه حدود 310 نفر موفق به دریافت تسهیلات اشتغال و 300 نفر موفق به دریافت وام كارگشایی به مبلغ 500 هزار تومان شدند.

وی مراحل دریافت وام و معرفی ضامن كارمند را برای بهبود یافتگان بیماری اعتیاد دشوار دانست و در ادامه گفت: آموزش های مهارتی به این افراد پس از ترخیص آنها هم می تواند كمك مهمی به اشتغال آنها باشد.

وی مهمترین عامل پاك ماندن از اعتیاد را حركت بر اصل بیداری روحانی شامل تمایل به قطع مصرف مواد مخدر ، صداقت با خود و جامعه و روشن بینی و احساس حضور خداوند در درون خود می داند.

وی در بخشی از سخنانش دوره ترك مصرف مواد در این مركز اقامتی را 28 روز ذكركرد و گفت: با مصرف مواد جدید مثل شیشه این مدت به سه ماه افزایش یافته چرا كه اثر تخریبی آنها روی مغز بیشتر است .

وی افزود: قبل از مصرف مواد جدید مخدر ، در سال های گذشته هر ماه 50 تا 100 نفر در این مركز پذیرش می شدند كه این رقم بتدریج به 30 تا 40 نفر در ماه كاهش یافته است.

وی ادامه داد: پیش از این مصرف روی كراك و هروئین كه در اصطلاح خیابانی كریستال نامیده می شود می چرخید در حالی كه امروز مصرف مواد روی مواد صنعتی جدید مثل شیشه است كه معتادان به آن بر اساس باورهای ناسالمی كه به آنها تلقین شده اعتیاد خود را قبول ندارند و بر این اساس تمایلی به قطع مصرف هم ندارند.

كارشناس مسوول پیشگیری اداره بهزیستی سبزوار هم گفت: توانمند سازی بهبود یافتگان مواد مخدر به عنوان پیشگیری ثالثیه پس از سم زدایی بیماران مبتلا به اعتیاد و نیز روان درمانی و درمان گروهی آنها ، جزو اهداف مهم سازمان بهزیستی است.

' ابراهیم باصره' بیكاری را از عوامل گرایش به اعتیاد و نیز بازگشت دوباره بهبود یافتگان به این بیماری برشمرد و افزود: سازمان بهزیستی در حد توان خود اقدامات خوبی برای اعطای تسهیلات اشتغال زایی و ایجاد شغل انجام داده و در عین حال نیاز به كمك بیشتر دولت دارد.

وی همچنین اطلاع رسانی را از مهمترین عوامل برای جلوگیری از گرایش جوانان به اعتیاد دانست و گفت: نوجوان و جوان به دلیل كنجكاوی و تمایل به تجربه كردن بیشتر در معرض بیماری اعتیاد است و باید به صورت زیربنایی و از دوران مهدكودك و ابتدایی باورهای صحیح را در كودكان نهادینه كرده و خرده فرهنگ های غلط همچون دید تفننی به اعتیاد در روستاها را از بین برد.

وی بیكاری ،مشكلات خانوادگی ،نزاع و درگیری و مشكلات اقتصادی و. .. را از عوامل زمینه ساز اعتیاد دانست و افزود: هر چه آگاهی مردم نسبت به اعتیاد و آسیب های اجتماعی بیشتر شود اعتماد به نفس افراد برای 'نه' گفتن به تعارفاتی همچون سیگار و مواد مخدر بالا می رود.

 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.