گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 28 مرداد 1390 / کد مطلب: 317 / نظرات: 0


گزارش ايرنا در مورد معضلات سد معبر شهر سبزوار


گزارش ايرنا در مورد معضلات سد معبر شهر سبزوار   شماري از شهروندان سبزوار از سد معبر به عنواني يكي از معضلات شهري ياد كردند
 شماري از شهروندان سبزوار از سد معبر به عنواني يكي از معضلات شهري ياد كردند و خواستار رفع اين مشكل از سوي مسوولان شدند. 
 وجود معضل جدي سد معبر در برخي پياده روها و خيابان هاي اصلي و فرعي شهر سبزوار نه تنها موجب گلايه جمعي از شهروندان و مسوولان شده كه چهره اي نامناسب نيز از اين شهر را به مسافران و گردشگران نشان مي دهد.
به گزارش ايرنا، اشغال بخش اعظم برخي پياده روها ، خيابان هاي كم عرض و حتي اطراف ميادين سبزوار توسط انواع و اقسام كالاها و اجناس و گسترش رويه اشغال بخش زيادي از پياده رو مقابل مغازه ها توسط كسبه معضلي است كه شهر سبزوار را مورد تهديد قرار داده است.
ايجاد مشكلات ترافيكي ، اذيت شدن شهروندان از اشغال معابر عمومي و پياده روها ، پررنگ بودن معضل سد معبر در خيابان هاي مركزي ، جنوب شهر و مسيرهاي امامزادگان و متضرر شدن كسبه از حضور دستفروشان و فروشندگان سيار پراكنده در سطح شهر ، نارضايتي جمعي از شهروندان سبزواري را به دنبال داشته است.
وجود اين مشكلات و ديگر معضلات ناشي از سد معبر در نهايت موجب رسيدن شهروندان و مسوولان سبزواري به اين نكته مشترك شده كه بايد با معضل سد معبر برخورد جدي شود و هر روز كه به بي تفاوتي بگذرد اين معضل گسترش يافته و براي همه و حتي خود كسبه ايجاد مشكل بزرگتري خواهد كرد .
شماري از شهروندان در گفت و گو با ايرنا خواستار رفع سد معابر ايجاد شده توسط مغازه داران و دستفروشان از سطح اين شهر و توجه جدي مسوولان مربوطه نسبت به اين معضل شدند.
اين افراد اظهار داشتند : عرض كم پياده روها و خيابان هاي سبزوار و پهن كردن اجناس توسط دستفروشان و مغازه داران در كنار اين مسيرها به ويژه در ايام تعطيلات ، تردد خودروها و عبور و مرور شهروندان را با مشكل مواجه مي كند.
آنها در عين حال در رابطه با دستفروشان بيان كردند: با توجه به اينكه اين افراد از اقشار بي بضاعت جامعه بوده و به دليل نداشتن سرمايه كافي و نبود فرصت شغلي ديگري به اينكار پرداخته اند بايستي با لحاظ كردن اين موضوع نسبت به ساماندهي آنان اقدام شود.
يك بانوي سبزواري گفت: انبار كردن اجناس در پياده روها و يا نمايش آن به منظور جذب مشتري براي عابران مشكل ايجاد كرده است.
'زهرا حقيقت جو'با بيان اينكه رعايت حقوق شهروندان در اين حوزه بايد بين فروشندگان و مغازه داران نهادينه شود، ادامه داد: مسوولان مربوطه همچون شهرداري بايستي با راهكار مناسب در اين جهت اقدام كنند.
يكي از اهالي يك روستاي بخش مركزي سبزوار هم گفت: سد معبر توسط مغازه داران و دستفروشان در خيابان هاي مركزي و جنوب شهر سبزوار كه محل تردد روستائيان هم هست با شدت بيشتري مشاهده مي شود.
' محمد فسنقري' افزود: گر چه ما روستائيان بخشي از مايحتاج خود را از طريق دوره گردها تهيه مي كنيم اما با توجه به مشكلات ترافيكي بايد ضمن توجه به اين قشر ،راه حلي جدي براي اين مشكل انديشيده شود.
'محمد رحيمي' يك فرهنگي سبزواري نيز اظهار داشت: ايجاد سد معبر در مسيرهاي امامزادگان اين شهر چهره نامناسبي ايجاد كرده كه در خور اين اماكن مقدس نيست.
وي همچنين با اشاره به پررنگ بودن سد معبر در جنوب شهر سبزوار توسط مشاغل صنعتي ، سمساري ها و ... گفت: اين قسمت مهمترين ورودي شهر سبزوار است و سالانه زائران زيادي كه قصد سفر به مشهد مقدس را دارند از همين مسير وارد شهر سبزوار مي شوند و بايد براي اصلاح چهره شهر در اين قسمت اقدام جدي شود.
يكي ديگر از شهروندان سبزواري هم گفت: ايجاد سد معبر با انباشت مصالح و نخاله هاي ساختماني در معابر در محل هاي ساختمان سازي به چشم مي خورد كه بايستي به صاحبان اين ساختمان ها براي جمع آوري آن از پياده رو تذكر داده شود.
در گفت و گويي كه با تعدادي از مديران ذيربط داشتيم اين مسوولان از فعال شدن شورا و ستادي با هدف حذف معضل سد معبر از سطح شهر سبزوار خبر دادند و از شهروندان تقاضاي همكاري كردند.
رييس كميسيون حقوقي ، حل اختلاف و امنيت شوراي اسلامي شهر سبزوار ايجاد سد معبر را موجب آزار شهروندان دانست و افزود: همچنين فعاليت اين فروشندگان سيار در سطح شهر موجب متضرر شدن كسبه اي مي شود كه ماليات و حق و حقوق شهروندي خود را پرداخت مي كنند.
' علي ارغياني ' افزود: به منظور رفع اين مشكلات كميسيون حقوقي ، حل اختلاف و امنيت شوراي اسلامي شهر سبزوار جلسه اي با حضور دادستان و ادارات مرتبط تشكيل داد و تصميم جدي و قاطعانه براي مقابله با سد معبر گرفت.
وي گفت: در مقابله با سد معبر در مرحله نخست اطلاع رساني و راهنمايي هاي لازم را در دستور كار داريم و در مراحل بعد در صورت عدم رفع سد معبر با اعمال راهكارهاي قانوني همچون جريمه و پلمپ با متخلفان برخورد قاطع مي شود.
دادستان عمومي و انقلاب سبزوار هم از آغاز بكار شوراي پيشگيري از وقوع جرم در حوزه رفع مزاحمت ، ممانعت و سد معبر با همكاري شوراي اسلامي شهر و دبيري شهرداري سبزوار خبر داد.
' علي اكبر فرزي' اعلام كرد: اين شورا مصمم است با همكاري كليه شهروندان اعم از كسبه ، بازاريان ، مالكان و متصديان به ويژه در چهار راه بيهق اين موضوع را ساماندهي كند.
اين مسوول در پاسخ به سووالي مبني بر چگونگي رفع مزاحمت دستفروشان به عنوان يكي از مصاديق سد معبر گفت: در اين حوزه در گذشته فعاليت هايي انجام و برنامه هايي براي آينده داريم.
دادستان عمومي و انقلاب سبزوار ساماندهي ميوه فروشان سيار در مكان هايي از جمله كنار امامزاده شعيب (ع)، ميدان سبريز و ساماندهي دستفروشان شب عيد در خيابان حكيم و سپس ميدان كارگر با مباشرت شهرداري را موجب كم شدن مقداري از مشكلات اين حوزه عنوان كرد.
وي با اظهار اينكه اميدواريم در اينده ساماندهي بهتري انجام شود گفت: در نظر داريم شوراي تشكيل شده پس از اجراي قانون رفع مزاحمت ، ممانعت و سد معبر ، در مورد دستفروشان و مزاحمت هايي كه از اين رهگذر براي شهروندان ايجاد مي شود ساماندهي كرده و تصميم مقتضي اتخاذ شود.
نايب رييس شوراي اسلامي شهر سبزوار هم از تشكيل ستاد مبارزه با سد معبر به منظور برخورد جدي در اين حوزه در شهر سبزوار خبر داد.
مهندس 'جلال تعصبي' گفت: اين ستاد در يك طرح ضربتي به منظور حفظ حقوق شهروندان و كسبه به شكل مرحله اي ،خيابان به خيابان، اقدام به رفع سد معبر از سطح شهر سبزوار خواهد كرد.
وي با بيان اينكه كسبه و مغازه داران فقط يك بخش از ايجاد كنندگان سد معبرهستند افزود: در اجراي اين طرح به طور كلي براي رفع هر گونه سد معبري از قبيل داربست ها ، سايبان ها ، نخاله هاي ساختماني ، ماشين هاي فرسوده رها شده ، انواع تابلوها و يا ديگر منصوبات مانند كيوسك ، ويترين و تيرك و همچنين سد معابر ايجاد شده توسط برخي ادارات و غيره اقدام مي شود.
وي با اظهار اينكه شروع اين طرح با اطلاع رساني و فرهنگ سازي است و سپس تذكر و اخطار قانوني ، تاكيد كرد: انتظار داريم در همين مرحله شاهد همكاري همه شهروندان عزيز باشيم و خود رعايت حقوق ديگران را كرده و نيازي به مراحل بعدي پيش نيايد.
اين عضو شوراي اسلامي شهر سبزوار افزود: در عين حال در صورت عدم توجه به اخطارهاي داده شده شهرداري قطعا با هماهنگي دادستاني و كمك نيروي انتظامي اقدام به رفع سد معبر مي كند.
وي فروشندگان سيار را هم از مصاديق سد معبر برشمرد و افزود : رفع سد معبر كسبه و مغازه داران در اولويت است و در مرحله رفع سد معبر فروشندگان سيار تمهيداتي براي ساماندهي و استقرار آنها در مكاني خاص پيش بيني خواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: شهرداري طبق قانون مالك خيابان ها ، شوارع و معابر است و حق رفع سد معبر از اين محل ها را دارد.
سرهنگ 'قنبرعلي آزادوري' فرمانده انتظامي سبزوار هم براي همكاري با ستاد مبارزه با سد معبر در اين شهر اعلام آمادگي كرد و با اشاره به مشكلات ناشي از اين معضل از جمله در حوزه ترافيكي ، بر حذف سد معبر از سطح شهر سبزوار تاكيد كرد.
 
 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.