گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 29 مرداد 1390 / کد مطلب: 325 / نظرات: 0


شب قدر، فرصت با ارزش تقدير سرنوشت


شب قدر فرصت با ارزش تقدير سرنوشت   باز شبهاي پرفضيلت قدر از راه رسيد همان شبهايي كه از هزار شب بهتر است و از شبهاي بسيار با فضيلت و با بركت است كه پروردگار متعال از آن بسيار به بزرگي ياد كرده تا جايي كه سوره اي در قرآن كريم با نام قدر بر پيامبر خير و رحمت نازل كرده است. 
شب قدر همان شبهايي كه بارش باران رحمت الهي بر دل انسانهاي مومن را ياد آور مي شود آنان كه با ريختن اشك نياز و گريستن در آستان باريتعالي سرنوشت يكساله خود را با طاعت و عبادت رقم مي زنند.
شب قدر شب احياي خويش است با دم مسيحايي دعا و شبي است كه براي آنكه تقدير خويش را رقم بزني و خويشتن جديد خود را با قلم توبه و جوهر اشك ترسيم كني بايد قدر خويش را بشناسي و از لحظه لحظه آن در فضاي نيايش و بندگي و عبادت نهايت استفاده را بكني
يارب، جنت به بها نمي دهي مي دانم / اما به بهانه مي دهي مي دانم
گرنيست بها، بهانه دارم بسيار / بر اشك شبانه مي دهي مي دانم
شب قدر شبي است كه تعيين كننده مقدرات يكساله انسانها است و از موهبت هايي كه بر امت پيامبر گرامي اسلام (ص) بخشيده شده است.
رسول مكرم اسلام (ص) در اين زمينه فرمودند: 'خداوند به امت من شب قدر را بخشيده و هيچ يك از امت هاي پيشين، از اين موهبت برخوردار نبوده اند.'
بر اين اساس هر شخص در طول سال مي‌تواند تقديري در شب قدر براي خود رقم بزند، تقديري كه متناسب با طاعت و عبادت و دلدادگي او به درگاه باريتعالي رقم مي خورد.
آري شب قدر شب شستشوي دل از زنگار و تيرگي هاي دل است و فرصت مغتنمي است كه موجب خودسازي و نزديك شدن بندگان به خداوند و موجبات عروج انسان از خاك به افلاك را با عبادت و راز و نياز فراهم مي كند.
شب قدر همان شبي است كه شياطين در بند هستند و مومنان از شر وسوسه هاي شيطان در امانند و اين فرصت مغتنمي براي توبه است.
يا رب ز تو امروز عطا مي طلبم / هشياري و بخشش خطا مي طلبم
مقبولي روزه و نماز و طاعات / از درگه لطفت به دعا مي طلبم
اگر كسي با شرمندگي دروني و خجلت زدگي از گناهان خود و طاعت و مناجات و راز و نياز به درگاه خداوند متعال بيايد و خير دنيا و آخرت را از حي داور طلب نمايد بعد از توبه واقعي پرونده درخشاني براي وي باز مي شود كه زمينه سعادت واقعي او را فراهم مي كند.
شب قدر زمان ثابت قدم بودن در عاشقي به درگاه باريتعالي و عشق به عبادت و توبه و راز و نياز است، شبي است كه بايد در طلب رضاي خداوند بيدار ماند و نيايش و طاعت را رهگذر عبور خود از منيتهاي نفساني به طريق پربار كسب معرفت الهي قرار داد.
انسان سالك و خداجو در شبهاي قدر با افزايش ارتباط با معنويات و انجام اعمال صالح بر سعادت خود مي افزايد و لذا تقدير الهي بر مبناي ميزان ايمان، تقوا و پاكي نيت و شايستگي ها و لياقت هاي اشخاص مقدر خواهد شد.
انسان مومن از شب بسيار با فضيلت قدر به عنوان فرصتي طلايي براي برقراري ارتباط مستقيم با پروردگار و راز و نياز با او و بهترين فرصت و بهانه براي ترك هميشگي گناهان، دوري از بدي ها و پاك كردن زنگار از دل نهايت بهره را مي برد.
شب قدر، شب سلامتي و شب پرخير و بركتي است كه انسان مي‌تواند سلامتي و سعادت دنيا و آخرتش را تأمين كند.
در شب قدر دست شقي ترين انسان، فرق سر مظهر كمال و عدالت را در سياهي شب شكافت همانها كه نمي خواستند آفتاب، ظلمت شبهايشان را روشن كند.
حضرت علي (ع) از دنيا رفت در حالي كه شهيد عظمت خود گشت، از جهان چشم پوشيد در حالي كه نماز در ميان دو لبش بود، به ملكوت اعلي پيوست در حالي كه دلش مالامال از شوق پروردگار بود او كه جلوه كمالات بي انتهايش چنان تابناك است كه ديده عقل و انديشه را خيره مي سازد و فهم و ادراك را به حيرت مي افكند.
محراب دعا و اشك گلگون علي (ع) / آميخته به هم ز درد پيچون علي (ع)
شمشير ستم چه كرد نتوانم گفت / يارب تو و فرق غرق در خون علي (ع)
آن زمان كه شمشير شقي ترين اشقيا بر فرق علي (ع) آن افتخار آفرينش و گوهر درياي بينش، مظهر عدل و عدالت، ‌دستگير مستمندان، چاره ساز دردمندان ، منبع جود و كرامت و شافع روز قيامت فرود آمد، آن حضرت با لسان گوهربار خود فرمود:‌ فزت و رب الكعبه، قسم به خداي كعبه كه رستگار شدم.
آه سحري چو پرده از خواب گرفت / سرچشمه خورشيد جهانتاب گرفت
پيچيد به خويش و از جهان تاب گرفت / تا خون علي (ع) دامن محراب گرفت. منبع :ايرنا




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.