گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 8 آبان 1390 / کد مطلب: 894 / نظرات: 1


كوره داران سبزواري خواستارحمايت بيشتردولت براي تداوم فعاليت خودهستند


كوره داران سبزواري خواستارحمايت بيشتردولت براي تداوم فعاليت خودهستند
 شماري از صاحبان كوره هاي آجرپزي در سبزوار خواستار حمايت بيشتر مسوولان براي ادامه فعاليت خود در اين شهرستان شدند. 
  
آنها  اظهار داشتند: در پي افزايش بهاي سوخت مصرفي كوره هاي آجر پزي پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و همچنين هزينه بالاي گازكشي مشكلاتي براي اين قشر بوجود آمده ، برخي از آنها تعطيلي شده و برخي در آستانه تعطيلي قرار گرفته اند.

اين عده گفتند: درگذشته حدود 250 كوره آجرپزي در شهر سبزوار و حدود 50 كوره در روستاهاي اين شهرستان به شيوه سنتي فعاليت داشتند.

آنها با اشاره به مشغول به كار بودن حدود پنج كارگر براي هر كوره آجرپزي اظهار داشتند :تعطيلي كوره ها علاوه بر متضرر شدن كوره داران منجر به بيكاري تعداد زيادي از كارگران هم شده است.

شماري از اين افراد هم با اظهار اينكه كوره هاي آجرپزي سنتي سبزوار به دليل آلودگي شديد ناشي از مصرف نفت سياه از سال گذشته ملزم به استفاده از گاز شده اند گفتند: برخي كوره داران شهر سبزوار در عين الزام به استفاده از گاز هنوز از نفت سياه استفاده مي كنند كه اين مشكل بايد برطرف شود.

'رمضاني' كه مدعي است حدود دو سال گذشته سرمايه حاصل از كارگري خود را صرف خريد يك كوره كوچك در اين شهرستان كرده در اين مورد گفت: به دنبال الزام كوره داران سبزواري به استفاده از گاز درصدد گاز كشي كوره خود برآمدم كه به دليل هزينه بالاي گازكشي و در مقابل عدم استقبال از آجرهاي توليدي با گاز به دليل وجود آجرهاي توليد شده با نفت سياه در بازار از اينكار منصرف شده و ترجيح دادم كوره ام تعطيل باقي بماند.

وي با بيان اينكه پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها قيمت آجر در مقابل افزايش حدود چهار برابري سوخت چندان بالا نرفته، گفت: با بالا رفتن نرخ گاز و عدم برخورداري كوره داران از حمايت ها و تسهيلات دولتي ،توليد براي كوره داران كوچك به صرفه نيست.

وي با اشاره به فعاليت حدود 250 كوره آجرپزي در شهر سبزوار اضافه كرد: حدود 70 كوره آجرپزي اين شهر به همين دلايل به طور كامل تعطيل شده اند.

يك كوره دار ديگر هم در سبزوار كه به گفته خود داراي چهار كوره آجر پزي است و از گاز براي توليد آجر استفاده مي كند،گفت:هزينه گازكشي هر كوره آجرپزي به تناسب وسعت زمين آن بين 70 تا حدود 160 ميليون ريال است.

'محمد كيخسروي ' افزود: با وجود اينكه اغلب كوره داران مقررات زيست محيطي را رعايت و كوره هاي خود را گازكشي كردند اما برخي كوره داران بزرگ سبزوار در آستانه الزام كوره ها به گازكشي اقدام به ذخيره نفت سياه و استفاده از آن كردند.

وي كه معتقداست كيفيت آجر توليدي با نفت سياه بهتر از گاز بوده، گفت: حدود 250 هزار آجر يك كوره آجرپزي كه براي آن 75 ميليون ريال هزينه كرده ام به دليل كيفيت پائين فروش نرفته و اين امر سبب شد تا دو كوره ديگر را با آجر خام رها كنم.

وي ادامه داد: برخي ديگر از همكاران من هم تعدادي از كوره هاي خود را با همين وضعيت تعطيل و يا نيمه كاره رها كرده اند.

وي با انتقاد از اين دوگانگي كوره داران در استفاده از گاز و نفت سياه خواستار رفع اين موضوع شد و گفت: هر چند ما كوره داران در نتيجه بالا رفتن قيمت گاز پس از هدفمندي يارانه ها متضرر شده ايم اما باز هم به درآمد كارگري بر روي كوره هاي خود راضي بوديم كه اين موضوع ضرر بيشتري را متوجه ما كرده است.

'حاتم سالاري' از ديگر كوره داران سبزواري است كه به گفته وي به دليل بالا بودن هزينه گازكشي كوره خود را با وجود آجر خام از حدود يكسال گذشته رها كرده و در حال حاضر براي ديگر كوره داران كارگري مي كند.

وي با بيان اينكه براي گازكشي زمين حدود پنج هزار متري خود بايد تقريبا 100 ميليون ريال هزينه گازكشي بپردازد خواستار اعطاي تسهيلات براي اين موضوع شد تا بتواند كوره خود را دوباره راه اندازي كند.

وي نيز با تاييد سخن برخي همكاران خود مبني بر ذخيره نفت سياه از جانب برخي كوره داران مي گويد : مسوولان مربوطه بايد استفاده از نفت سياه را براي اين دسته از كوره داران هم ممنوع كند تا براي فروش آجر توليدي با گاز مشكلي نداشته باشيم.

وي بالارفتن هزينه گاز پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها را هم مشكل ديگري براي كوره داران ذكر كرد و گفت: در عين حال در صورت رفع ديگر مشكلات و حمايت مسوولان به هزينه كارگري بر روي كوره هاي خود قانع هستيم.

'اسماعيل شمس آبادي' يكي از كوره داران روستاي شمس آباد روداب سبزوار هم گفت: با گران شدن قيمت نفت مصرفي كوره ها ، 11 كوره آجرپزي اين روستا با وجود سابقه 50 ساله برخي از آنها ،تعطيل و حدود 70 كارگر بيكار شدند.

وي با اشاره به كويري بودن منطقه و عدم رونق كار كشاورزي افزود: كارگران بيكار شده اغلب براي بنايي به سبزوار مي روند .

' هادي شمس آبادي ' ديگر كوره دار اين روستا با اشاره به توليد حدود 800 هزار آجر در سال طي ماه هاي ارديبهشت تا آذر در كوره خود گفت: به دليل بالا رفتن قيمت نفت سياه و به صرفه نبودن توليد آجر ، امسال از ارديبهشت كوره هاي آجر پزي خود را رها كرده ايم.

وي گفت:منتظر رسيدن گاز به بخش روداب هستيم تا در صورت به صرفه بودن توليد با گاز و اعطاي تسهيلات براي گازكشي دوباره كوره هاي خود را راه اندازي كنيم.

رييس اتحاديه كوره داران سبزوار هم از تعطيلي حدود 45 كوره آجرپزي روستاهاي اين شهرستان و فعال ماندن حدود پنج كوره در روستاها خبر داد و علت تعطيلي اين كوره ها را افزايش قيمت نفت سياه از ليتري 95 ريال به حدود دو هزار و 100ريال ذكر كرد.

' عليمحمد عليكي' با بيان اينكه در شهر سبزوار هم در حال حاضر حدود 180 كوره فعاليت دارند افزود: تعطيلي تعدادي از اين كوره ها به دلايلي از جمله هزينه بالاي گازكشي ، بالا بودن قيمت گاز و يا قطعي گاز به دليل بدهي بوده است.

وي گفت: هزينه گاز از متر مكعبي حدود 180 ريال به 700 ريال پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها افزايش يافته كه در مقابل قيمت هر آجر درجه يك حدود 300 ريال افزايش داشته و با اين وضعيت توليد آجر با توجه به ميزان سوخت مصرفي و ساير هزينه ها چندان به صرفه نيست.

وي با تاكيد بر حمايت از كوره داران فعال در سبزوار و حفظ اشتغال موجود در اين بخش گفت: پس از آزاد شدن قيمت گاز كوره داران براي بهره مندي از تسهيلات ثبت نام كردند كه هنوز خبري از اين تسهيلات نيست.

وي همچنين با اشاره به زمان بر بودن فروش آجر توليدي ،خواستار مهلت دادن به كوره داران براي پرداخت بدهي از سوي شركت گاز و نيز پرداخت تسهيلات دولتي براي پرداخت اين بدهي ها شد.

عليكي با اظهار اينكه توليد آجر در سبزوار به شيوه سنتي است گفت: چند نفر از كوره داران اقدام به توليد به شيوه ماشيني كرده اند و در عين حال هيچ يك از كوره داران اين شهرستان قادر به صنعتي كردن توليد آجر به به دليل نياز بالاي سرمايه گذاري آن نيستند.

معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري سبزوار هم در مورد چگونگي بهره مندي كوره داران سبزواري از بسته هاي حمايتي دولت پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و افزايش قيمت سوخت ، ثبت نام آنها را براي اين تسهيلات مورد اشاره قرار داد.

'محمد كلاته ' در صورت وجود مشكل در اين حوزه قول مساعد داد به صورت ويژه علت تاخير بهره مندي صاحبان كوره هاي آجرپزي از تسهيلات دولتي را پي گيري كند.

وي با اشاره به اينكه تا كنون براي رفع موارد و مشكلات مربوط به كوره داران به عنوان قشري زحمتكش چندين نشست ويژه برگزار شده، افزود: در حال حاضر هم اين قشر ساير مشكلات خود را به فرمانداري منعكس كنند تا بنا به ضرورت پيگيري و در صورت امكان رفع شود.

وي در مورد هزينه بالاي گازكشي كوره هاي آجرپزي سبزوار نيز گفت: شركت گاز سبزوار سال گذشته در زمان الزام كوره ها به گاز كشي، با مشخص كردن پيمانكاري ،به صاحبان كوره هاي آجرپزي و اتحاديه مربوطه اعلام كرد گاز كشي كوره را از طريق اين پيمانكار با قيمت مناسب انجام دهند.

وي افزود: افرادي كه آن زمان كوتاهي كرده اند بايد در حال حاضر با استفاده از بخش خصوصي و با متحمل شدن هزينه بيشتر اين كار را انجام دهند.

وي با بيان اينكه به منظور جلوگيري از استفاده نفت سياه در كوره هاي آجرپزي هيات ناظري متشكل از شركت نفت ، فرمانداري ، فرماندهي انتظامي و تعزيرات حكومتي ، بازديد از كوره ها را برعهده دارد افزود: در صورتي كه موردي از ديد اين گروه مغفول مانده اطلاع داده شود تا پيگيري كنيم.

وي خاطر نشان كرد: از زمان الزام كوره هاي آجرپزي سبزوار به گازكشي تمهيدات خاصي براي ممنوع كردن استفاده از نفت سياه اعمال شده است .

اين مسوول همچنين اظهار داشت: فعاليت كوره هاي آجرپزي سبزوار به شكل سنتي فعلي براي آنها مقرون به صرفه نيست در عين اينكه براي ما هم امكان كمك به آنها وجود ندارد.

وي با تاكيد به اينكه توليد آجر در سبزوار بايد به سمت ماشيني و مكانيزه شدن پيش رود ادامه داد: اگر كسي تمايل به دريافت تسهيلات براي توليد صنعتي آجر داشته باشد در صورت ارائه طرح توجيهي به متقاضي كمك خواهيم كرد.

'علي خاني' رييس اداره حفاظت محيط زيست سبزوار با اظهار اينكه از زمان گازكشي حدود 200 كوره آجرپزي اين شهر استفاده از نفت سياه خيلي كم شده ،گفت: در عين حال برخي كوره هاي داراي گاز ، نيمه شب اقدام به اينكار مي كنند كه خلاف قانون است و اين اداره با ايجاد كنندگان هر نوع آلودگي برخورد مي كند.منبع :ایرنا 

 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


سبزواري
خوب شد كه آلودگي هاي وحشتناك آنها در جنوب شهر از بين رفت.