اخبار سبزوار پيام : سایر





اخبار » سایر / تاریخ خبر: 19 آذر 1390 / کد مطلب: 1284 / نظرات: 0

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار :


كاهش آهوان شیراحمد در اثر كمبود علوفه و شكارغیر مجاز هشدار دهنده است


كاهش آهوان شیراحمد در اثر كمبود علوفه و شكارغیر مجاز هشدار دهنده است  رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: كاهش جمعیت آهوان شیراحمد این شهرستان در اثر كمبود علوفه و شكار غیر مجاز هشدار دهنده است. 
   
 'علی خانی'  در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: جمعیت این گونه جانوری به علاوه بره های متولد شده بهار ، در سرشماری اخیر نسبت به سرشماری زمستانی سال قبل 130 راس و نسبت به سال پیش از آن حدود 330 راس كاهش یافته است.

' بر اساس سرشماری های زمستانی امسال پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار كه 13 آذر انجام شد دو هزار و 533 راس آهو در این منطقه زیست دارند. '

این مسوول خشكسالی چند سال اخیر و در نتیجه كاهش تولید علوفه مراتع ، هجوم دامداران به مراتع در فصل حساس زاد و ولد آهوان در سال جاری و شكار غیرمجاز را از عوامل كاهش جمعیت آهوان پناهگاه شیراحمد عنوان كرد.

وی خاطر نشان كرد :در نتیجه خشكسالی های اخیر و كمبود علوفه ، بخشی از جمعیت آهوان پناهگاه شیراحمد از این محیط امن سرازیر می شوند كه این امر گرچه طبیعی و موجب احیای این گونه جانوری در مناطق اطراف می شود اما بروز مشكلات اجتماعی و آسیب پذیری آن را به دنبال دارد.

خانی با اشاره به تلاش های حفاظتی اداره حفاظت محیط زیست سبزوار ،افزایش سالانه سلاح های شكاری نزد مردم را خطری برای محیط زیست برشمرد و از مراجع قضایی خواست برخورد بازدارنده تری نسبت به شكارچیان غیرمجاز داشته باشند.

وی اضافه كرد: تخریب زیستگاه ها از طریق تبدیل آن به اراضی كشاورزی و اشغال مراتع توسط دامداران مشكل مهم دیگری برای حیات وحش است .

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار همچنین با بیان اینكه پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار ظرفیت تعداد مشخصی از آهوان را دارد به اقدامات مدیریتی این اداره در این مورد اشاره كرد.

وی گفت: از سال قبل زنده گیری و انتقال این گونه جانوری به سایر شهرستان ها و حتی استان های متقاضی كشور را به عنوان راهكاری برای حل این مساله آغاز كرده ایم.

وی در ادامه با اشاره به افزایش 420 راسی جمعیت گونه های شاخص جانوری منطقه حفاظت شده پروند سبزوار در سرشماری اخیر گفت: موقعیت كوهستانی و در نتیجه امنیت بیشتر منطقه و زحمات شبانه روزی محیط بانان موجب افزایش جمیعت گونه های جانوری پروند شد.

آذر امسال یك هزار و 270 گونه شاخص جانوری شامل 622 راس كل و بز ، 615 راس قوچ و میش و 33 راس آهو در منطقه حفاظت شده پروند سبزوار سرشماری شدند.

پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار با مساحت 22 هزار و 800 هكتار در پنج كیلومتری جنوب شهر سبزوار واقع شده و یكی از مهمترین و ارزشمند ترین زیستگاه های آهو در كشور به شمار می آید.

منطقه حفاظت شده پروند با حدود 17 هزار هكتار وسعت در حدود 70 كیلومتری جنوب غرب سبزوار و در بخش روداب این شهرستان واقع شده است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.