سبزوار شناسی ( سید یوسف آزاد): پايگاه خبري سبزوار پيام


کد مطلب: 544 / نظرات: 16

سبزوار شناسی ( سید یوسف آزاد)




سیری در تاریخ و پیشینه شهرستان سبزوار 


ولایت بیهق از شهرهای کهن خراسان بوده‌ که پیشینه شهرنشینی و شهرت آن با تاریخ سبزوار در دوران تیموری به بعد پیوند دارد.

بیهق نام شهر یا ناحیه ای بوده که رونق فراوانی داشته است، به قومس یا همان کوه مش فعلی متصل می شده و امروزه این منطقه  به نام دهستان بیهق شناخته می شود. 


موقعیت جغرافیایی - تاربخی بیهق قدیم


بررسی‌های جغرافیایی- تاریخی نشان می‌دهد که هر چند شهر سبزوار بعداً جانشین شهر بیهق شده و عملاً همان نقش و بلکه گسترده‌تر از آن را در این ناحیه از خراسان ایفا نموده‌است، اما این دو شهر به لحاظ جغرافیایی بر هم منطبق نبوده و به لحاظ تاریخی هم تقدم و تاخر داشته‌اند.

شهر بیهق که قدمت بیشتری داشته‌است در اطراف روستای فعلی خسروگرد واقع در ۶ کیلومتری سبزوار استقرار داشته‌است، که بعداً رو به ویرانی نهاده و کم کم قصبه سبزوار در محدوده مرکزی شهر سبزوار فعلی رونق گرفته و وسعت و توسعه یافته‌است.

بیهق تنها شهری بوده که اکثریت اهالی آن پیروی مذهب تشیع بوده‌اند و خاندان‌های بسیاری از سادات و علوی در این ناحیه به سر می‌بردند.

در نیمه اول سده ۲ق یحیی ‌بن‌زید علوی پس از ماجراهایی به سبزوار یکی از شهرهای ناحیه بیهق آمد و گروهی از شیعیان به دورش گرد آمدند و او را به خونخواهی پدر و قیام برضد عاملان بنی‌امیه در خراسان تشویق کردند.

 یحیی با کمک این مردان پاک و خدایی  بر  دهستان  نیشابور هم دست یافت، ولی سرانجام در جوزجان از نصربن‌سیار شکست خورد و کشته شد.


برای آشنایی بیشتر با سبزوار بزرگ روی موارد زیر کلیک فرمایید.





 



















نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


13 نظر در صف تاييد است.