اخبار سبزوار پيام : سایر





اخبار » سایر / تاریخ خبر: 13 شهريور 1391 / کد مطلب: 3562 / نظرات: 1


نخستین جلسه شورای سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی با حضور شهرداران استان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، در این جلسه که با حضور استادار، معاونین استاندار و شهرداران استان در محل سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، شهردار سبزوار به نمایندگی از 71 شهردار خراسان رضوی در جمع شهرداران، استاندار و معاونینش به بررسی چالش های شهرداری ها پرداخت.

متن کامل سخنرانی شهردار سبزوار به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

عرض سلام و خسته نباشید خدمت حضار بزرگوار- شهرداران محترم استان خراسان رضوی، و عرض سلام و خیرمقدم و خسته نباشید از طرف جمع شهرداران خراسان رضوی به استاندار معزز – سخت کوش و خستگی ناپذیر خراسان رضوی آقای دکتر صلاحی و معاونین بزرگوار ایشان و مدیرکل امور شهری جناب آقای مهندس علوی

آرزوی قبولی طاعات و عبادات را دارم در این روزها، انشاالله که با خودسازی که در ماه مبارک رمضان داشتیم، اخلاق همه ما رمضانی باقی بماند.

بسیار سپاسگزاری می کنیم از برگزارکنندگان این جلسه، هر چند جلسات هم اندیشی شهرداران با تأخیر برگزار شده انشاالله که با آمدن آقای مهندس علوی با توجه به اینکه ایشان شهردار بوده و از مشکلات شهرداران آگاه می باشند و با داشتن روحیه تعاون و همکاری و هم فکری و ارتباطات خوبی که ایشان دارند جلسات ماهیانه ادامه داشته باشد تا روحیه شورایی- هم فکری تقویت شود و قطعاً همه ما شهرداران با تمام توان خود در خدمت دفتر امور شهری، استاندار بزرگوار و حوزه معاونت عمرانی می باشیم و تقدیر و تشکر ویژه از طرف شهرداران از استاندار بزرگوار و معاون عمرانی ایشان آقای مهندس حسین پور را داریم.

فرصت واژه ها و اصطلاحات شهر- شهرداری و اهمیت و جایگاه شهرداری نیست اطلاعات همه بزرگواران از اطلاعات ناقص من در این زمینه ها بیشتر است و آنچه که همه ما قبول داریم این که شهر موجودی زنده است موجود زنده جهت رشد و پویایی خود احتیاج به تنفس و آب و غذا دارد. این موجود زنده یا سیستم باز شهری که مورد بحث ما می باشد موجودی است که هم برای بشریت امنیت ایجاد می کند و هم خود نیاز به امنیت دارد. هم معیشت ایجاد می کند وهم نیاز به معیشت دارد هم خدمت می کند و هم نیاز به خدمات بهداشتی- آموزشی وغیره دارد.

وظیفه و اختیارات شهرداری ها صرف نظر از اینکه در کدام کشور قرار دارد مشابه است و فقط با توجه به تفاوت های جغرافیایی- تاریخی- قوانین و سنتها شکل وظیفه این نهاد مردمی فرق می کند.

این نهاد مردمی به انسان ها از زمانی که متولد می شود تا زمانی که فوت می کند و حتی بعد از فوت خدمات می دهد. و مساله شهر و شهرداری هم اجتماعی است و هم اقتصادی است چرا که با بودجه در ارتباط است امروزه وظیفه همه ما مسئولین و مردم می باشد که در انجام این رسالت خطیر شهرداری و پرسنل خدوم آن را یاری نمایند. جهت خدمات بهتر و تخصصی شدن کارها نیاز به جلسات هم فکری و مشاوره و تبادل تجربیات داریم.

اگر می خواهیم خدمات بهتر و مطلوبتری ارائه دهم باید برای رفع چالش های موجود در شهرداریها قدم برداریم. چالش هایی که با وضع قوانین محلی- استانی- کشوری قابل حل می باشد و انصافاً از خدمات دولت عدالت محور و استاندار بزرگوار در این زمینه سپاس گذاری می نمایم. و با توجه به تجربیات خود که 4 سال عضو شورای شهر سبزوار و یک سال شهردار سبزوار بودم در مورد چالش های شهرداری مطالبی را ارائه می نمایم.

چالش های شهرداری را به سه قسم تقسیم کرده ام.

1- چالش های اداری انسانی2- چالش های مالی3- چالش های قضایی و امنیّتی

الف) چالش های اداری انسانی

1-پراکندگی قوانین و قدیمی بودن آنها: اولین قوانین شهرداری ها که برگرفته شده از کشورهای اروپایی بود زمانی بود

که 70% جمعیت ایران روستانشین و 30% شهرنشین بودند. ولی اکنون 70% جامعه شهرنشین و 30% روستانشین هستند. سطح فرهنگها بالا رفته- سطح توقعات مردم و نیازها بالا رفته ولی با وجود بعضی اصلاحات در قوانین متاسفانه قوانین بصورت بنیادین تغییر نیافته لازم است مجموع مدیران شهرداری ها و مدیران استانی جلسات تخصصی برگزار و از طریق نمایندگان مجلس و دولت نسبت به اصلاح قوانین اقدام گردد تا حقوق مردم و شهرداری کمتر ضایع گردد. و در این باب از مهندسین و متخصصین و مجموعه نظام مهندسی استان انتظارات بیشتری است.

2-چارت سازمانی: امروز مشکل بزرگ شهرداری های استان، نبود چارت سازمانی مناسب است. اگر قبول داریم مهمترین رکن پویا بودن یک سازمان، انعطاف پذیری ساختار آن با نیازهای زمانه است متاسفانه این مهم در شهرداری به دست فراموشی سپرده شده است و امروز که بحث تجدید ساختار شهرداریها مطرح گردیده است فقط کاهش نیروی انسانی مدنظر قرار گرفته است و در ساختارهای لحاظ شده نیازهای سازمانی و نیازهای شهرداری در آن لحاظ نشده است بطوری که با بررسی ساختارهای چند شهر استان و وظایف آن شهرداری و نیروی انسانی موجود آن این چالش به وضوح مطلب دیده می شود و نشان دهنده آن است که تنظیم کنندگان این چارتها با علم مدیریت و مبانی سازمانی و عملیات شهرداریها آگاهی زیادی نداشته اند. از استاندار بزرگوار و دفتر امور شهری درخواست داریم به این موضوع با نگاه کارشناسانه، توجه خاص نمایند چرا که در عمل شهرداران با چارت خود ساخته به حل و فصل امور و انجام وظایف می پردازند.

3- از دیگر موارد چالش های نیروی انسانی، ضمن احترام خاص به پرسنل خدوم شهرداری و تلاش های شبانه روزی آنان یکی از چالش های امروز شهرداری ها نبود نیروی متخصص- پایین بودن سطح تحصیلات- عدم تناسب مدرک و تحصیلات تجربیات- استخدام نیروی سفارشی و... می باشد که با اصلاح آئین نامه استخدامی در شهرداری ها و تعمیم لایحه خدمات کشوری و ایجاد انگیزه در جذب نیروهای متخصص و امکان آموزش ضمن خدمت و مدام و به روز در نیروهای شهرداری ها این مشکل تا حدودی قابل حل است. اجرا نشدن قانون مدیریت خدماتی کشوری در شهرداری ها یک چالش بزرگ است.

4- نظریه اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری از سال 1386 و تعریف شهرداران بعنوان یک نهاد عمومی غیردولتی در ماده 103 آن همچنین مشخص بودن شهرداری ها براساس ماده 117 همین قانون از شمول مزایا و از طرفی با توجه به تعریف ماده 5 قانون مذکور، شهرداری ها در ردیف دستگاهی اجرایی قرار داده است که باعث دوگانگی در تفسیر مقررات موضوع گردید.

با توجه به این همه وظایف شهرداری ها و مستثنی شدن از قانون مدیریت خدمات کشوری باعث ایجاد نابرابری در سیستم حقوق و دستمزد و کاهش انگیزش منابع انسانی شهرداری ها شده و از حضرتعالی تقاضا داریم که پیگیر این موضوع هم باشد.

5- سمت شهرداری با توجه به حوزه و وسعت کار شهرداران و آماده باش بودن 24 ساعته در تمام فصول سال و عملیات های عمرانی- کشتارگاه- پسماند- آرامستان- آتش سوزی در زمره مشاغل سخت قرار گیرد و در بحث اضافه کار ماهیانه شهرداران نگاه شود و در بحث مدت ماموریت سالانه تجدیدنظر شود.

6- پرداخت حقوق شهرداران با توجه به مسئولیت و درجه خطیری که دارند دقت و تجدیدنظر شود.

7- در صورت امکان در مرکز استان و تهران جا و مکانی برای اسکان خانواده های شهرداران در نظر گرفته شود یا هزینه سفر و جلسات ماهیانه و سفرهای داخلی و خارجی مدنظر قرار گیرد.

8- انتخاب شهردار نمونه و شهرداری نمونه در هر سال با سیستم دفتر فنی- امور شهری و معاونت عمران در دستور کار باشد.

9- انتخاب یک روز در طول سال بعنوان روز شهرداری

10- نیروهای قراردادی مشاغل در شهرداری که سالها است در حال فعالیت می باشند و شهرداری به تجربیات آنان نیاز دارند تعیین وضعیت شوند.

11- اگر امکان دارد مسکن مهر شهرداران در مرکز استان و احداث مسکن مهر پرسنل شهرداری در شهرستان ها در دستور کار دفتر شهری قرار گیرد.

12- با توجه به اینکه بعضاً اراضی مسکن و شهرسازی طرح کاربری فضای سبز دارند امکان اجرای مسکن مهر پرسنل شهرداری در شهرستان ها وجود دارد.

13- تشویق شهردارانی که جذب اعتبار در سال 90 ، 100% بوده هم به شهرداری ها و هم به شهرداران، علی الخصوص شهرداری هایی که از درجه پایین تر هستند و منابع درآمدی کمتری دارند.

14- بعضی شهرداران در حال انجام وظیفه به رحمت حق می پیوندند و یا بازنشسته می شوند و یا جهت دفاع از حقوق مردم استیضاح و عزل می شوند، اگر نگاه خاص و توجه خاص به خانواده آنان شود بیراه نیست.

ب) چالش های مالی

1- نداشتن درآمد پایدار: در قانون شهرداریها شهرداری سازمان غیر دولتی می باشد که از نظر منابع مالی مستقل است شهرداری ها باید منابع مالی خود را جذب نمایند و زنده بمانند و زنده نگه دارند و مردم باید حقوق شهرنشینی را بپردازند. لذا جهت تأخیر منابع مالی با چالش هایی مواجه هستیم که چند راهکار اشاره می نمایم.

2- با توجه به سیاست بعضاً شورای شهر و نیاز به تعامل با مردم اکثر شهرداری ها در وضع قوانین محلی عوارضات و وصول مطالبات از مردم با مشکل مواجه می شوند لذا پیشنهاد می شود اجرای نرم افزارهای مالی- اداری و اتوماسیون اداری و نرم افزارهای مربوطه به صورت استانی بر مبنای درجه شهرها پیاده شود و وضع و اجرای بعضی قوانین بصورت استانی صورت گیرد مانند اجرای عوارض پسماند- نوسازی و دیگر بهای خدمات شهری بهای خدمات پسماند درمانگاهها –خدمات بانکها و تابلوها و... ضمناً استان گلستان شبیه به این پیشنهاد را بصورت استانی و آزمایشی اجرا نموده است.

3- یکی دیگر از چالش های شهرداری ها که به امور مالی ارتباط دارد تعارضات موجود بین شهرداری ها و ادارات خدمات ده همچون نیروی انتظامی- برق- آب- گاز و... می باشد. شهرداری جهت ایجاد شهر بانشاط پارک ایجاد می کند. جهت ایجاد امنیت در پارک باید حق الزحمه به نیروی انتظامی بپردازد. به علت بدهی برق و آب پارکها قطع می شود. در صورتی که این ادارات هم باید حق الارض پرداخت کنند اگر قانون حق الارض عمل شود و خدمات این ادارات با خدمات شهرداری

پایاپای گردد شاید خدمات رسانی به مردم و ایجاد شهر با نشاط بهتر از آنچه که اکنون وجود دارد باشد. در همین راستا اکثر

شهرداری ها جرایم سنگین به تأمین اجتماعی می پردازند. اگر جدی این موضوع رسیدگی نشود روز به روز فضای شهر با نشاط کمرنگ تر و خدمات شهری کمتر و بصورت یک بیماری عمر شهرداری ها را کاهش می دهد به همین دلیل اکثر شهرداری ها به دوران پیری رسیده اند.

4- اجرای بودجه ریزی عملیاتی و حسابداری بطور هماهنگ و همگون در کلیه شهرداری مطلوب است.

5- با توجه به افزایش قیمت قیر و سوخت در ماههای اخیر و افزایش بارندگی ها در زمستان 90 و تخریب بیش از حد معمول معابر و آسفالت خیابانها، لازم است بصورت استانی و کشوری به این معضل مهم توجه خاص شود در غیر این صورت با توجه به کمبود نقدینگی به راحتی قابل حل نیست.

5- دولت و مجلس در راستای ایجاد درآمدهای پایدار تلاش خوبی کرده اند که جای تقدیر و سپاس از دولت خدمتگزار دارد. از جمله اجرای قانون تجمیع عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده ... ولی کافی نیست و قابل مقایسه با هزینه های شهرداری و خدمات آنان نیست. پیشنهاد می شود که 25% از پرداخت مالیات در شهرستان توسط مودیان به شهرداری همان شهر پرداخت گردید و این باعث ایجاد انگیزه در بر مودیان مالیاتی می شود. ضمناً این از قوانین انجام گرفته در بعضی کشورهای اروپایی می باشد.

6- از حضرتعالی بعنوان مدیرعامل استان درخواست داریم همانطور که در پرداخت بدهی های ادارات دولتی به شهرداری ها مساعدت داشته اید، بصورت ویژه پیگیری شود.

7- افزایش بی رویه حق الزحمه مهندسین ناظر ساختمانی بعلاوه بیمه در سال اخیر و دو سال اخیر باعث شده است که ساخت و سازهای غیر مجاز به شدت در حال رشد می باشد. سکونت گاههای غیررسمی و ساخت و ساز غیرقانونی و بی توجه به اصول شهرسازی در مراکز شهرها و حاشیه ها دو سال اخیر گسترش یافته اگر در مراکز استان ها فکری به حال کاهش

حق الزحمه مهندسین ناظر ننمایند و در کشور فکری به حال کاهش بیمه ننمایند در آینده شهرداری ها با چالش مواجه

می شوند که زنگ خطر آن پنج سال آینده به صدا در خواهد آمد و یا با یک زلزله 5 ریشتری فاجعه بزرگی بوجود خواهد آمد بطوری که پروانه ساختمان در توحیدشهر سبزوار 000/000/6 ریال و حق الزحمه مهندس ناظر و بیمه همان ساختمان

حدود 50 میلیون ریال و... و از طرفی منابع درآمدی شهرداری را از بین برده است.

8- اجرای مدیریت واحد شهرداری هم ادرات را پاسخگوی شورای شهر و شهرداری می نمایند و هم نظارت شورای شهر از شورای شهرداری خارج و بعد نظارتی آنها گسترده تر می شود با اجرای مدیریت واحد شهری و هماهنگی ادارات خدمات ده

اگر خدمات دهی ادارات به مردم با شهرداری هماهنگ شود معضل حاشیه نشین شهر بوجود نمی آید.

پیشنهاد داریم که ادارات خدمات ده با شهرداری هماهنگ باشند افزایش شبکه برق- انشعاب آب – گاز – تلفن به مردم هماهنگ با شهرداری باشد اگر قبل از هرگونه انشعاب آب- برق- گاز توسط ادارات مربوطه از شهرداری استعلام گردد اراضی توسط زمین خواران-سود جویان تصرف نمی گردند ساخت و ساز بر مبنای اصول شهرسازی صورت می گیرد و شبانه ساخت و ساز نمی شود. ولی متاسفانه در اکثر اراضی دولتی و اراضی مزروعی و خارج از محدوده شهر بدون هماهنگی با شهرداری و بدون تعیین کف و بر و تعیین مسیر هدایت آبهای سطحی آب- برق- گاز داده می شود که این بزرگترین چالش امروز و فردای شهرداری ها می باشد.

9- یکی از چالش های امروزه شهرداری ها این است که مردم آن را سازمان دولتی می دانند. با توجه به اینکه شهرداری نهادی مردمی است و از طرفی کمک های دولتی در ابتدا به قدری زیاد بود که شهرداری ها همچون سازمان های دولتی بودند مردم و حتی پرسنل خود را کارمند دولت می دانستند و متاسفانه هنوز اکثر مردم شهرداری را سازمانی دولتی می دانند و اکثراً از پرداخت حقوق شهرداری طفره می روند و حتی امروز کار از این هم بدتر شده است بطوریکه مردم حقوق دولت و شرکت های دولتی را می پردازند اما از پرداخت حقوق شهرداری امتناع می ورزند. تغییر این فرهنگ با تبلیغات فراوان از سوی وزارت کشور و استان ها بطور رسانه ای و از طرف شهرداری ها در سطح محلی از مهمترین الزامات شهرداری ها می باشد و اگر فرهنگ سازی شود و مردم به این باور برسند که پرداخت حقوق شهرنشینی و شهرداری باعث ایجاد شهر بانشاط می شود و شهر موجودی زنده است و اختصاص به آنها و فرزندان آنان و آیندگان آنان دارد قطعاً در پرداخت عوارضات بهتر

عمل می کنند.

10- اگر جهت رفع مشکلات مالی شهرداری فکری اساسی نشود بالاخره تخلف فروش بعلاوه تراکم فروشی و فروش املاک شهرداری روزی به پایان می رسد و با چالش بزرگ مواجه می شویم که شاید حل آن به این راحتی امروز امکان پذیر نباشد.

ج) چالش قضایی- امنیتی:

یکی از چالش هایی که امروز شهرداریها با آن مواجه هستند مسائل مربوط به دادگستری و آراء قضات می باشند.

ضمن اینکه بسیار ضروری است قوانین مربوط با شهرداری ها تجمیع گردید و مورد تجدیدنظر و اصلاح قرار گیرد

عل الخصوصاجرایی شدن ماده 101 ، بحث شوارع و خیابان، تفکیک غیرقانونی اراضی و...

لازم است که شعبه ویژه ای در دادگستری ها برای رسیدگی به دعاوی له و یا علیه شهرداری در نظر گرفته شود تا این شعبات بطور تخصصی به دعاوی شهرداری ها رسیدگی نماید.

از طرف دیگر وجود مراکز تصمیم گیری متعدد برای شهرداریها منجر به صدور دستورالعمل ها و مقررات متعدد و متنوع و متفاوت باعث می شود که زمینه فساد به دلیل تعدد قوانین به وجود آید لازم است استانداری محترم شهرداریها را در مکانیزاسیون کردن سیستم ها کمک نماید تا بتوان با یکسان سازی مقررات از تناقض رفتار در شهرداری ها جلوگیری بعمل آید.

علاوه بر این مورد با توجه به اینکه یکی از وظایف شهرداریها نظارت و اجرای قانون است در این خصوص دست شهرداری ها بسته است و چه بسا که مامورین شهرداریها در حال انجام ماموریت با متخلفین سدمعبر – ساخت و ساز غیر مجاز درگیر شوند. مورد ضرب و شتم توسط متخلفین قرار گیرند.

با چاقو مجروح شوند ولی توسط یک سرباز کلانتری تحقیر شوند و بازداشت شوند و لازم است که نیروهای واحد اجرای شهرداری و شخص شهردار ضابط قوه قضاییه هم محسوب شوند و چه بسا که به همین دلیل مامورین شهرداری نمی توانند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند و متخلفین و زمین خواران نسبت به انجام تخلف جسورتر می شوند.

حضرتعالی می توانند با پیگیری ویژه این مشکل مهم را حل نمایند و چه بهتر که با هماهنگی دفتر امور شهری تفاهم نامه کلی با نیروی انتظامی استان نوشته شود و یا چند نیروی انتظامی به استخدام شهرداری برحسب نیاز و درجه شهرداری درآیند.

انشاالله که با تشکیل جلسات ماهیانه شهرداران هم فکری، هم دلی و تبادل تجربیات بتوانیم با پشتیبانی

حضرتعالی بعنوان مقام عالی استان همانطور که تاکنون حامی خوبی برای ما بوده اید و روحیه شهرسازی

عمران و سابقه مدیریت شهرداری که آقای مهندس علوی وجود دارد و کمک های دفتر فنی و حوزه معاونت عمران گامهای مهم و اساسی برای حل مشکلات شهرداری ها برداریم و در راه خدمت رسانی به مردم ارزشمند خراسان درسایه

مقام معظم رهبری گامهای اساسی برداریم. انشاالله

لازم است که به اطلاع حضار بزرگوار برسانیم شهرداری سبزوار درجه 10 می باشد.

با تعامل خوبی که بین 7 عضو شورای شهر و فرماندار بزرگوار و امام جمعه معزز و نمایندگان مجلس و شهردار وجود دارد و در یک سال اخیر قدمهایی خوبی در راه عمران و سازندگی برداشته ایم. بطوریکه بودجه شهرداری در سال 89 000/000/000/180 ریال بوده و در سال 90 000/000/000/320 ریال تحقق یافت.سال91 ، 000/000/000/600 ریال که در طول 5 ماهه اول سال حدود 22 میلیارد تومان آن تحقق یافته است.

گفتنی است سخنرانی دکتر صلاحی استاندار خراسان رضوی و رئیس شورای سازمان همیاری شهرداری های استان، ارائه گزارش پور فتح اله مدیر عامل سازمان ، سخنرانی شهردار سبزوار به نمایندگی از شهرداران استان، سخنرانی مهندس حسین پور معاون امور عمرانی استانداری و رئیس هیئت مدیره سازمان و گزارش بازرس و حسابرس سازمان برای تصویب صورت های مالی از اهم برنامه های این جلسه بود.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.