گفتگو سبزوار پيام





گفتگو / تاریخ: 17 خرداد 1402 / کد مطلب: 14981 / نظرات: 0


فروش صنایع دستی خراسان رضوی ۶۰ هزار میلیارد ریال در سال است


فروش صنایع دستی خراسان رضوی ۶۰ هزار میلیارد ریال در سال است مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: فروش سالانه صنایع دستی این استان طی یکسال ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که در صدد افزایش این میزان هستیم.
 
 سید جواد موسوی  در نشست خبری به مناسبت هفته صنایع دستی در جمع خبرنگاران افزود: همچنین صادرات گمرکی در این بخش طی یکسال اخیر ۱۶ میلیون دلار بوده است که امید به افزایش آن به میزان ۱۸ میلیون دلار هستیم.

وی بیان کرد: فرش، تابلو فرش، گلیم، سنگ هرکاره، سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، پرچم‌ها و پرده‌های مذهبی و سفال از جمله اقلام مهم صادرات صنایع دستی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این استان دارای ۹۲ رشته فعال صنایع دستی است که حدود ۲۳ هزار هنرمند در این حوزه فعالیت دارند و از حیث شمار هنرمندان صنایع دستی خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.

وی اظهار کرد: هر سال یک سوم جمعیت ایران به مشهد سفر می کنند و این امر فرصتی برای معرفی و فروش محصولات صنایع دستی هنرمندان است، در این راستا راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی و افزایش پوشش بیمه تامین اجتماعی از اقدامات حمایتی انجام شده است.

موسوی بیان داشت: ایجاد سه هزار اشتغال و صدور و تمدید چهار هزار مجوز کارگاهی و انفرادی برای هنرمندان و پرداخت ۲۶۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات اشتغال خانگی به هنرمندان از اقدامات مهم طی یکسال گذشته است.

معرفی چهار روستای صنایع دستی در سطح ملی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی معرفی چهار روستای ملی صنایع دستی این استان را از برنامه های مهم هفته جاری عنوان کرد و گفت: روستای «اقداش» در کلات در هنر گلیم بافی، روستای «رشته» در تایباد و روستای «بزد» در تربت جام هر دو برای هنر فرت بافی و روستای «لایین» و برای نواربافی به زودی به عنوان روستاهای ملی صنایع دستی معرفی می شوند.

رضا ابراهیم نیا افزود: در حوزه برند سازی صنایع دستی و ارتقای تولیدات صنایع دستی هنرمندان تلاشهای بسیاری انجام شده است و فعالیت آزمایشی(پایلوت) مرکز شتاب دهی و نوآوری صنایع دستی در استان در همکاری با جهاد دانشگاهی از اقدامات قابل توجه است.

وی با تاکید براینکه خلاقیت و فاکتورهای متعددی برای کاربردی کردن صنایع دستی باید مد نظر باشد، بیان کرد: به روزآوری کلیه رشته های صنایع دستی و نیز ارتقای سطح کیفی بسته بندی ، برندسازی و استاندارسازی محصولات در تمامی رشته های صنایع دستی در دستور کار است.

معاون صنایع دستی خراسان رضوی افزود: برخی رشته ها مانند مصنوعات چرمی دست دوز در زمینه نوآوری رشد و توسعه مطلوبی داشته است.

ابراهیم نیا ادامه داد: حوزه صنایع دستی نیازمند حمایت است و انتظار می رود کلانشهر مشهد با حجم بالای گردشگران حداقل یک بازار تخصصی صنایع دستی داشته باشد که لازم است شهرداری مشهد در این زمینه همکاری و اقدام کند.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۱۶ کلانشهر مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ معرفی شد و دبیری این شهر جهانی به شهردار مشهد رسیده است، بیان کرد: در سایر شهرهای ایران که تحت عنوان شهرهای جهانی معرفی شدند حداقل یک خیابان یا میدان به نام آن رشته صنایع دستی نامگذاری شده، حال آنکه در مشهد به رغم مکاتبات و پیگیریهای بسیار این امر محقق نشده است.

۱۸ تا ۲۴ خردادماه هفته صنایع دستی در کشور نامگذاری شده است.ایرنا



نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.