اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 14 شهريور 1400 / کد مطلب: 14574 / نظرات: 0


احیا و مرمت دو بنای تاریخی سبزوار به شهرداری سپرده شد


احیا و مرمت دو بنای تاریخی سبزوار به شهرداری سپرده شد
 مرمت "میل خسروگرد و مصلای قدیمی" سبزوار از بناهای دیرقدمت شناخته شده این شهرستان، در چهارچوب موافقت نهادهای ذیربط، به منظور احیای این آثار تاریخی و رونق گردشگری منطقه، مشروط به حفظ اصالت فرهنگی و تاریخی آن، به شهرداری این شهر واگذار می‌شود.

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه سبزوار روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار گفت: عملیات احیای دو بنای تاریخی "میل خسروگرد و مصلای قدیمی" که در ردیف آثار نفیس تاریخی سبزوار و ایران قرار دارند، با همیاری میراث فرهنگی و شهرداری این شهر انجام می‌شود.  

سیدمجتبی علوی‌مقدم افزود: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با تاکید بر حفظ کاربری و اصالت مصلای تاریخی و میل خسروگرد، با واگذاری این دو اثر به شهرداری سبزوار به منظور احیا و مرمت این بناهای تاریخی و رونق گردشگری در غرب خراسان رضوی موافقت کرده است.  

وی به تعدد چشمگیر آثار تاریخی و بناهای میراث فرهنگی در دیار سربداران اشاره و بیان کرد: این مجموعه ارزشمند نشانگر عمق تاریخی فرهنگ و قدمت تاریخ سبزوار است که می‌باید تلاش مضاعفی برای حفظ و مرمت آنها صورت گیرد.  

فرماندار سبزوار ادامه داد: قرار گرفتن این ظرفیت تاریخی و گردشگری در مسیر جاده اصلی و عبور سالانه میلیون ها مسافر از کنار آن، فرصتی است تا سبزوار به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و مسافران برای بازدید از بناهای تاریخی و میراثی در سبزوار توقف کرده و اقامت یابند.

میل (مناره) خسروگرد سبزوار به عنوان یکی از بلندترین سازه های تاریخی استان خراسان و در شمار زیباترین مناره های تاریخی کشور است که در آغاز قرن ششم هجری قمری بنا شده است.

این بنای بسیار زیبا در سال ۵۰۵ هجری قمری به دستور تاج الدوله ابوالقاسم بن سعید، همدوره با حکومت سلجوقیان برای راهنمایی مسافران و کاروانیان خسته و نیز اطراق آنان در مسیر جاده قدیم ابریشم ساخته شد که شب‌ها با برافروختن آتش بر فراز آن مسیر را به مسافران بازمی‌نمودند.

این اثر دیدنی با ۲۸ متر ارتفاع در حدود پنج کیلومتری غرب شهر سبزوار، در حاشیه دو جاده اصلی تهران - مشهد قرار دارد که چند سال قبل نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمت شده است.

احیا و مرمت دو بنای تاریخی سبزوار به شهرداری سپرده شد

مصلای تاریخی سبزوار نیز یکی از زیباترین ابنیه به جا مانده از حکومت سربداران است. مردم سبزوار در این مکان که قدیمی ترین مصلای تاریخی در خراسان رضوی است از دیرزمان نمازهای عید و جمعه و نیز نماز استسقا را برگزار می کرده اند. بنای کنونی که در ابتدای ورودی قبرستان شهر معروف به بهشت شهدا قرار دارد از ابنیه عهد صفوی با زیربنای۲۴۲ متر است و فضایی در حدود یک هکتار در اطراف آن قرار دارد.

سقف ۱۱ متری مصلا بسیار عالی و ماهرانه ساخته شده و از لحاظ ظرافت، مهارت و زدن تاق ضربی جناغی نمونه آن در سایر ابنیه خراسان کمتر دیده می شود.

بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در سبزوار وجود دارد که تاکنون ۱۶۲ مورد آنها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌ است.   




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.