اخبار سبزوار پيام : سیاسی ،امنیتی





اخبار » سیاسی ،امنیتی / تاریخ خبر: 25 مرداد 1402 / کد مطلب: 15076 / نظرات: 0


تاملی در چرایی جنایات تروریست‌ها در حرم‌های اهل بیت (ع)


تاملی در چرایی جنایات تروریست‌ها در حرم‌های اهل بیت ع  وقوع سه حادثه تروریستی در کمتر از ۱۸ ماه در حرم امام رضا (ع) و شاهچراغ (ع)، این سوال بزرگ را در اذهان ایجاد می‌کند که تروریست‌ها با ارتکاب این جنایات در این اماکن مقدس چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

به گزارش ایرنا، سال‌هاست که اقدامات تروریستی و غیرانسانی جریان تکفیری در ممالک اسلامی جریان دارد و شاید روزی نباشد که رسانه ها خبری از خونریزی و درگیری در جهان اسلام را منتشر نکنند که یک سوی آن عوامل و فریب خوردگان تفکرات تکفیری نباشند.

صاحبان این تفکر منحرف و افراطی در یک سال و نیم اخیر نوک پیکان اقدامات خصمانه خود را متوجه اماکن زیارتی و مذهبی کرده اند و با انجام عملیات های تروریستی شمار زیادی از افراد بیگناه را به خاک و خون کشیده اند.

فروردین سال گذشته بود که در اقدامی تروریستی در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم منور رضوی(ع) سه روحانی جهادی مورد سوء قصد وحشیانه یکی از فریب خوردگان تفکرات تکفیری قرار گرفتند که این حادثه منجر به شهادت ۲ تن از آنان شد.

در حادثه ای دیگر دوم آبان ماه ۱۴۰۱ حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در شیراز روی داد که در مجموع ۳۳ شهید و مجروح داشت و هفته جاری نیز در ۲۲ مردادماه در عملیات تروریستی دیگری تروریست ها با حمله دوباره به حرم حضرت احمدبن موسی موسوم به "شاهچراغ"، موجب به شهادت رسیدن و مجروح شدن تعدادی از زائران این بارگاه نورانی شدند.


حمله به اماکن مقدس، بُعد رسانه ای حادثه را بیشتر می‌کند

وقوع برنامه‌ریزی شده این اتفاقات، دریافتن چرایی آن را برای عاشقان و دلباختگان اهل بیت (ع) بیش از پیش کرده است که چرا جریانات تکفیری این اماکن را برای رفتارهای خشن و غیرانسانی خود برگزیده اند؟

مدیرکل مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان و رییس خبرگزاری صدای افغان گفت: گروه‌های تکفیری و تندرو با انجام اقدامات تروریستی در اماکن مقدس، علاوه بر پیاده سازی اهداف خصمانه خویش، به دنبال توسعه رسانه ای آن در سطح جهان هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعیسی حسینی مزاری ادامه داد: هرچند این اقدامات تروریستی در حرم مطهر معصومین (ع) انجام گرفته است اما بدون شک هیچ رنگ و بوی مذهبی ندارد و تنها باید آنرا در چهارچوب یک هدف سیاسی کلان منطقه ای و جهانی علیه اسلام و مسلمانان تفسیر و تاویل کرد.

وی تصریح کرد: تداوم مقابله با فعالیت‌ عناصر و شبکه‌های تروریستی به خصوص در منطقه، عزمی منسجم می‌خواهد تا هیچ لانه‌ای از این عناصر و مجموعه‌های مزدور آنان در کشورهای منطقه باقی نماند.

رییس خبرگزاری صدای افغان خاطرنشان کرد: این گونه حوادث نشان می‌دهد، تروریسم بین الملل با سوء استفاده از احساسات تحریک شده و هیجانات عناصر ناآگاه و تربیت شده شبکه های استخباری منطقه ای و بهره گیری از قدرت رسانه ای خود، برای پیاده سازی نقشه های شوم امپریالیسم جهانی تلاش می کند.

بیشتر بخوانید:

حجت الاسلام دارایی مجروح دیگر حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی به شهادت رسید

لطمه به ساحت مقدس عناصر دین


گاهی دشمنان برای خدشه وارد کردن به مقدسات ادیان و مذاهب الهی، دست به انواع حملات تروریستی به اماکن و مراکز مذهبی می زنند و بی شک هدفشان از اینگونه اقدامات، شعله ور کردن خشم مردم و توهین به مقدسات است.

کارشناس مذهبی و امام جمعه شهرستان چناران به خبرنگار ایرنا گفت: عناد دشمنان امروز به قدری بالا گرفته است که اقدامات خصمانه خود را به سمت اعتقادات مردم نشانه گرفته اند تا به ظن خویش به ساحت مقدسات لطمه زده و پای ایمان مردم را بلرزانند.

حجت الاسلام مظفر تاجی تصریح کرد: نمونه این اقدامات منفور، سوزاندن و اهانت به قرآن کریم، بمب گذاری و یا حمله مسلحانه به حرم ائمه اطهار (ع) است که تاکنون در شکل و قالب های مختلفی انجام گرفته است تا به خیال آنان تقدس این اماکن مخدوش شود.

وی ادامه داد: امامان اطهار (علیهم‌السلام) نه تنها در زمان حیات خود مورد بی‌مهری و ظلم حکام جور و ظالمان بوده اند که حتی بعد از شهادت نیز از این اهانت ها و بی‌مهری ها در امان نبوده اند و این حاکی از آن است که دشمنان تحمل تاثیر و نفوذ آنان در دلها را نداشته و همچنان با بغض و کینه بسیار به دنبال آسیب رساندن به این محبوبیت و نفوذ معنوی هستند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: هتک حرمت، تخریب و کشتار در این اماکن مقدسه، نمونه هایی از تعرضاتی است که این اماکن مقدس از صدر اسلام تاکنون بارها و بارها با آن مواجه بوده اند.

حجت الاسلام تاجی اظهار داشت: ایجاد حس ناامنی در اماکن مذهبی و مقدس یکی دیگر از اهداف، تکفیری ها و دشمنان اسلام است که با انجام چنین اقدامات کوری سعی در تحقق آن دارند و حال آنکه این افراد کوته بین نمی دانند که اعتقادات مسلمانان به خصوص شیعیان، با چنین اقداماتی سست نشده و تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

در حرم مطهر رضوی چه گذشت؟/حادثه امروز در حرم رضوی از قبل برنامه‌ریزی شده بود

ایجاد تفرقه دینی

هراس از اتحاد شیعه و سنی، مهم‌ترین دلیل تفرقه‌افکنی دشمنان میان مسلمانان است که بارها و به روش های مختلف برای آسیب رساندن بدان تلاش کرده اند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:‌ دشمنان، اسلام را اصلی ترین مانع در دستیابی به اهداف پلید خود می دانند از این رو تلاش دارند به شیوه های مختلف، میان اقوام مسلمان تفرقه ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام مرتضی همتی فر تصریح کرد: اتفاقات تروریستی اخیر نیز از مصادیق بارز همین اختلاف افکنی هاست که به دست تروریست های سفاک داعش انجام گرفته است.

وی ادامه داد: داعش در جنگ سوریه نیز بارها به اماکن مقدس حمله کرد و نشان داد که تخریب و آسیب رساندن به اماکن مذهبی و کشتار زائران یکی از اهداف اصلی اوست.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گفت:‌ تروریست ها به خیال خود تلاش دارند این اماکن مقدس را نا امن نشان داده و مردم را از رفتن به این مکانها بازدارند، در حالی که نمی دانند عشق و دلباختگی مردم و علاقه مندان به خاندان پیامبر (ص) و هرچه که رنگ و بوی آنان را داشته باشد،‌ قلبی و بسیار عمیق است و به این راحتی ها از دل آنان بدر نمی شود.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه عوامل حوادث تروریستی حرم معصومان در یکی دو سال اخیر اصالت غیرایرانی داشته اند،‌ می طلبد در چنین شرایطی طرح ساماندهی مهاجران و اتباع خارجی غیرمجاز در کشور شتاب گرفته و به عنوان یکی از اولویت های مهم برای پیشگیری از تهدید و وقوع حوادث احتمالی مشابه مورد توجه جدی قرار گیرد.

از دیگر سو با توجه به همگرایی سیاسی ایجاد شده میان کشورهای اسلامی همسایه، از جمله برقراری روابط و تماس های دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، شایسته است موضوع مقابله با اقدامات تروریستی تکفیری ها، در جریان بازسازی روابط سیاسی ۲ طرف مورد اهتمام و تاکید باشد.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.