اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 11 آبان 1402 / کد مطلب: 15195 / نظرات: 0


آرامگاه حکیم سبزواری ایمن‌سازی شد


آرامگاه حکیم سبزواری ایمن‌سازی شد رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: طرح ایمن‌سازی و مرمت گنبدخانه آرامگاه حکیم حاج ملاهادی سبزواری، به عنوان یکی از آثار شاخص تاریخی این شهرستان انجام شد.

حسنعلی حبیب‌پور  اظهار کرد: پارسال بخشی از گنبد بنای آرامگاه حکیم سبزواری که نیاز به مرمت اضطراری داشت، استحکام‌بخشی شده بود و در این مرحله نیز به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون شالوده آن مرمت اندود بدنه داخلی گنبد خانه توسط استادکاران ماهر میراث فرهنگی انجام شد.

وی افزود: با مرمت اندود بدنه و رسمی بندی های زیر گنبد، زیبایی این گنبد فیروزه ای رنگ بیش از گذشته خودنمایی می کند.

به گزارش ایرنا، پیش از این شکاف های عمیقی روی گنبد کاشی پوش بنای حکیم سبزواری ایجاد شده بود که سال گذشته به منظور استحکام بخشی و جلوگیری از فرسایش بیشتر، مرمت شد.

اواخر دهه ۱۳۳۰ انجمن آثار ملی یک گنبد کاشی کاری را روی گنبد آجری بنا اجرا کرده بود که بر اثر عدم رعایت اصول فنی پس از گذر سالیان، شکاف هایی روی گنبد ایجاد شد لذا با مصالح مخصوص حفره و شکاف های موجود مرمت شد تا به اصل بنا در برابر بلایای طبیعی آسیبی وارد نشود.

قدمت بنای آرامگاه حکیم سبزواری مربوط به دوره قاجاریه است که در سال ۱۳۵۵ با شماره ۱۳۳۴ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

بنای اولیه آرامگاه کمی پس از وفات حاج ملاهادی توسط میرزا یوسف مستوفی الممالک ساخته شده است که کاشی کاری های رنگارنگ با زمینه لاجوردی و گنبد فیروزه ای رنگ به این بنا جلوه و شکوهی خاص بخشیده است.

حاج ملاهادی سبزواری، دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف و شاعر نامدار که به فیلسوف شرق شهره است، بعد از ملاصدرا مشهورترین حکیم سه چهار قرن اخیر ایران محسوب می شود.

حکیم سبزواری در سال ۱۲۱۲ هجری در شهر سبزوار به دنیا آمد، پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.

وی پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملاحسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمدتقی، ملاعلی مازندرانی، نوری اصفهانی و ملااسماعیل کوشکی حاضر شد.

حاج ملاهادی در سال ۱۲۴۲ به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و در روز بیست و پنجم ذی الحجه سال ۱٢۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.

۹۶۰ اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی در سبزوار وجود دارد که تاکنون ۱۶۲ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.