اخبار سبزوار پيام : سایر





اخبار » سایر / تاریخ خبر: 14 مرداد 1391 / کد مطلب: 3255 / نظرات: 0


مرتع‎دار نمونه سبزواری/ دولت از احیای مراتع حمایت کند


مرتع‎دار نمونه سبزواری انتظار خود را حمایت مالی بیشتر دولت در زمینه احیای مراتع و آموزش برای ارتقا سطح آگاهی مردم عنوان کرد .
به گزارش ایسنا،دکتر علیرضا قاسمی اریان با بیان اینکه متاسفانه آموزش به فراموشی سپرده شده است، افزود : اگر مردم ارزش مرتع را دانسته و با راههای جلوگیری از تخریب و احیا آشنا شوند، خود از مراتع نگهداری می کنند.
وی ادامه داد : اگر قرار است تولید ملی داشته باشیم باید یارانه ها در جایی که بازدهی داشته، هزینه شود و مراتع یکی از این موارد است .
وی اضافه کرد : اگر مراتع و جنگلها احیا شود، دیگر لازم نیست که به مردم یارانه پرداخت شود و یا تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گیرند چراکه خود تولید داشته و می توانند زندگی خود را اداره کنند .
وی با اشاره به حدود 10 مرتع روستای اریان با حدود 15 هزار هکتار وسعت اذعان کرد : ما توانستیم فقط 200 هکتار از این میزان را احیا کنیم که مابقی همه به احیا نیاز دارد.
این مرتعدار نمونه با بیان اینکه با وضعیت مراتع ، دیگر دامداری به صرفه نبوده چراکه دامدار مجبور به استفاده از خوراک برای دام است، ابراز داشت : اگر هر دامدار فقط حدود 50 گوسفند داشته و مراتع هم وضعیت خوبی داشته باشد به راحتی می تواند زندگی کرده و نیاز به کمکی ندارد .
وی تصریح کرد : احیای مراتع علاوه بر بالا رفتن تولید سبب کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها می شود .
وی بیان کرد : روستای اریان از بخش رودآب سبزوار در گذشته با حدود 100 خانوار دارای 50 هزار راس گوسفند بوده که هم اکنون با حدود 170 ـ 180 خانوار حدود 2 ـ 3 هزار راس گوسفند دارد .
وی شغل اصلی مردم روستای اریان را دامداری دانست و خاطرنشان کرد : به جهت اینکه دامداری جوابگوی هزینه ها نیست اکثر جوانان به شهرها مهاجرت می کنند و فقط قشر غیرمولد در روستاها باقی می مانند .
دکتر قاسمی اریان با اظهار اینکه به عنوان یک پزشک امکانات مالی برای احیای 200 هکتار از مرتع را داشته ام، گفت : اکثر مردم این منطقه حتی قدرت پرداخت 100 هزار تومان را برای احیای مراتع ندارند که باید دولت در این خصوص حمایت مالی بیشتری جهت احیای مراتع انجام دهد .
وی یکی از دلایل تخریب مراتع را علاوه بر چرای بی رویه دام، بوته کنی توسط مردم مجاور مراتع جهت نیازهایشان (برای گرم کردن ، پخت و پز و ... ) عنوان و بیان کرد : خوشبختانه بسیاری از نیازهای مردم به گونه ای مرتفع شده و بوته کنی کم شده که باید به مردم برای حفظ ونگهداری مراتع آموزش داده شود .
وی گفت : اگر یک نفر کارشناس به روستاها برای آموزش برود مطمئنا مردم هم استقبال کرده و در حفظ مراتع همکاری می کنند .
این مرتعدار نمونه از اینکه حتی یک فیلم آموزشی از سوی منابع طبیعی برای مردم روستاها جهت ارتقا سطح آگاهی آنان نمایش داده نمی شود، ابراز تاسف کرد و اظهار داشت : متاسفانه منابع طبیعی بودجه ای برای آموزش ندارد.
وی یکی دیگر از معضلات مراتع این منطقه را وجود معادنی همچون منگنز ، سنگ لاشه و ... دانست و اذعان کرد : بهره برداری از این معادن سبب تخریب مراتع می شود که متاسفانه بعد از بهره برداری مراتع رها می شوند.
وی خواسته خود را احیای مراتع پس از بهره برداری از معادن ذکر کرد .
وی همچنین به عملیات خاک برداری در این راستا اشاره و خاطرنشان کرد : متاسفانه خاک برداری سبب از بین رفتن مراتع شده که باید نظارت نیز در این خصوص انجام شود .دکتر قاسمی اریان با تصریح اینکه اگرچه احیای مراتع هراز چندگاهی در سطح کشور مطرح می شود و مسوولان مربوطه نیز پیگیر هستند، ابراز امیدواری کرد : روزی این گفتگوها به مرحله عمل برسد و شاهد احیای مراتع و جنگل ها باشیم.
وی در خصوص مرتع 200 هکتاری احیا شده توسط خود عنوان کرد : 200 هکتار از 1280 هکتار به عنوان یکی از مراتع روستای اریان از دو سال گذشته احیا شده است .
وی کمک منابع طبیعی شهرستان را در این خصوص دادن نهال و بوته دانست و به تامین مابقی هزینه ها در حد 30 ـ 35 میلیون تومان جهت خرید تجهیزات و وسایل مورد نیاز ، پرداخت حق الزحمه کارگران جهت آبیاری ، کاشت بوته و ... توسط خود پرداخت .
وی با اشاره به کاشت 18 هزار بوته و نهال در سه نوع در این مرتع بیان داشت : این مرتع از سال آینده آماده بهره برداری می باشد البته منابع طبیعی سبزوار حمایت قانونی و فکری خوبی در این خصوص داشته است.
این مرتع‎دار نمونه هدف خود را از احیای 200 هکتار مرتع ، اشتغالزایی بیان کرد و ابراز داشت : سود احیای مرتع در آینده نزدیک به خودمان برمی گردد چراکه سبب کاهش هزینه های دامداری می شود .





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.