گزارش سبزوار پيام





گزارش / تاریخ: 26 آبان 1395 / کد مطلب: 11664 / نظرات: 0


فضای مجازی فرصتی برای ترویج کتابخوانی


فضای مجازی فرصتی برای ترویج کتابخوانی
 
فضای مجازی با هواداران رو به افزایشی که دارد علاوه بر تمام فرصت هایی که برای کاربران خود در دنیای پرشتاب امروز فراهم کرده ، می تواند فرصتی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در جامعه قلمداد شود.

  کارشناسان می گویند: فضای مجازی اگر در جایی تهدید به حساب می آید بخاطر این است که هنوز راهکارهای استفاده کاربردی از آن فراهم نشده و از آنجایی که در عرصه فضای مجازی ما هنوز در ابتدای راه هستیم بنابراین به فرصت های غیرقابل انکار این عرصه هم نرسیده ایم و هنوز با در پیش گرفتن شیوه استفاده مبتنی بر آزمون و خطا ، در ابتدای این راه قرار داریم.
در گفت و گو با صاحبان اندیشه و قلم و نویسندگان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی بر این نکته تاکید می شود که جامعه ما هنوز در عرصه فضای مجازی و شبکه های متنوع اجتماعی درابتدای راه است اما این امیدواری وجود دارد که با آموزش و تدوین برنامه هایی به موفقیت هایی در این عرصه دست یافت.

** فضای مجازی فرصت مناسب برای توسعه فرهنگ کتابخوانی
محمد بداقی نویسنده آثار دفاع مقدس در گفت و گو با ایرنا در این خصوص گفت: فضای مجازی می تواند در توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی به عنوان فرصت مناسبی به کار گرفته شود اما باید به دنبال راهکاری بود تا بتوان این فضا را در اختیار کتاب و تمامی عوامل دخیل در امر کتاب اعم از نویسنده، ناشر، کتابفروشی ها، توزیع کنندگان کتاب و سایر عوامل مرتبط با این موضوع قرار داد.
این نویسنده اضافه کرد:فضای مجازی با سادگی و سهولتی که در برقراری ارتباطات ایجاد کرده، روند مثبتی است که هنوز ما نتوانسته ایم دراین موقعیت مناسب ، استفاده کاربردی داشته باشیم.
وی افزود:تدوین برنامه های کاربردی در زمنیه های مختلف معرفی کتاب و اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده ، خلاصه نویسی حرفه ای از کتاب ها برای جذب خوانندگان نوپا و برگزاری نمایشگاه های کتاب بصورت اینترنتی همگی ابعاد متنوعی از بهره گیری از فضای مجازی در راستای بهبود اوضاع مطالعه و کتاب و کتابخوانی است.
بداقی یادآور شد: فضای مجازی واقعیتی انکار ناپذیر است که روز به روز بر شمار کاربران آن افزوده می شود و پیش بینی ها هم تایید کننده همین نکته است که گستردگی بهره گیری و استفاده از این فضا در آینده بیشتر هم خواهد شد.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس ادامه داد: بنابراین نباید چنین فضایی را تهدید قلمداد کرد بلکه آنچه تهدید و نگرانی به همراه دارد عدم آمادگی و نبود برنامه های دقیق و کاربری برای استفاده مطلوب از این ظرفیت است.
بداقی در خصوص اثرات فضای مجازی بر کتاب و کتابخوانی گفت: مردم ما قبل از گستردگی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی کتابخوان و اهل مطالعه نبودند و با دنیای توسعه یافته فاصله زیادی وجود داشته و اکنون با فضای مجازی هم تغییری در این زمینه صورت نگرفته است.

**آموزش لازمه کتابخوانی مجازی
به گفته این نویسنده آموزش بنیادی از همان دوران مدرسه باید در اولویت قرار گیرد تا بتوان با آگاهی و علم از فضای مجازی بهره گرفت.
وی تصریح کرد: کتابخوانی و مطالعه ، فرهنگ سازی مناسبی می طلبد که در هر شرایطی افراد تمایل و رغبت به خواندن داشته باشند به طوری که با وجود شبکه های اجتماعی متنوع و فضای مجازی علاقه مندی خود را به این عرصه هم بیاورند.
بداقی یادآور شد: فضای مجازی و قدرت این فضا می تواند در عرصه کتاب، کتابخوانی و مطالعه تحولی ایجاد کند و به درستی مورد استفاده قرار گیرد اما شرط لازم چنین اتفاقی ، فراهم شدن بستر مطالعه و تقویت انگیزه در بین مردم است.
وی با تاکید بر نقش دولت ها در ارتقای جایگاه مطالعه و کتاب بیان کرد: در دولت های گذشته کارهای خوبی در این عرصه انجام شده اما واقعیت این است که جامعه ما به کاری فراتر از خوب و اقدامات بسیار خوب و اثرگذارتری از آنچه که تاکنون انجام شده ، نیاز دارد.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص مطالعه نیز گفت: زمانی که مقام معظم رهبری بر امر مطالعه همواره تاکید دارند باید سخنان ارزشمند ایشان الگو و سرلوحه قرار گیرد تا بتوان به مطلوب ترین جایگاه در عرصه مطالعه دست یافت.
بداقی تصریح کرد: کتاب دا، لشگر خوبان و پایی که جا ماند در عرصه دفاع مقدس از جمله کتاب هایی هستند که در نتیجه تشویق های مقام معظم رهبری به موضع خواندن و مطالعه و نوشتن به نگارش درآمدند و بسیار هم مورد استقبال مخاطبین قرار گرفتند.
وی با اشاره به نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: برای موفقیت دراین مسیر باید از طریق شبکه های تلویزیونی پربیننده و پر مخاطب و در بهترین ساعت به برنامه سازی و اطلاع رسانی پرداخت.
این نویسنده یادآور شد: امروز در کشور ما باید سازمان مستقل کتاب وجود داشته باشد و دست اندرکاران این سازمان باید کسانی باشند که فقط در حوزه کتاب تجربه و تخصص داشته باشند.

**لزوم پویایی و نشاط در نماد کتابفروشی کشور
بداقی گفت: در میدان انقلاب تهران که نماد کتاب و کتابفروشی در کشور است باید اقداماتی درخور و شایسته توسط شهرداری ها صورت گیرد به این صورت که در این مکان کتابخانه های چندین طبقه رایگان راه اندازی شود تا مردم در قلب و مرکز کتاب کشور پویایی و نشاط خواندن را حس کنند.
وی ادامه داد: مسئولین فرهنگی کشور خوب است سری به میدان انقلاب بزنند تا برای پویایی مطالعاتی و کتابخوانی و کتابفروشی ایده های کاربردی را مطرح کنند.
این نویسنده اظهار کرد:قطعا از فرصت فضای مجازی می توان در راستای بهبود وضعیت کتاب و کتابخوانی و مطالعه بهره گرفت که قبل از آن باید زمینه مطالعه را فراهم کرد.
وی با تاکید بر رعایت قانون کپی رایت نیز گفت: هر کسی در هر جایگاهی باید خود را مسئول و ملزم بداند که حتی اگر یک خط از کتاب نویسنده ای را مورد استفاده قرار می دهد ، به منبع اولیه آن اشاره کند و حقوق آن را در نظر داشته باشد.

**لزوم نگاه واقع بینانه به فضای مجازی
عضو شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان لرستان نیز دراین خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: فضای مجازی واقعیتی غیر قابل انکار است که باید با نگاهی واقع بینانه به صورت فعال و با تقویت سواد رسانه ای در آن وارد شد.
حسن اسماعیل زاده با بیان این که نگاه های صرفا خوشبینانه و یا بدبینانه به فضای مجازی باعث انفعال در این عرصه می شود افزود: با نگاهی واقع بینانه به فضای مجازی می توان به درستی از آن استفاده کرد ریرا که این فضا محدودیت های مطالعه و کتابخوانی به صورت چاپی و فیزیکی را اعم از محدودیت های زمانی و مکانی را ندارد.
اسماعیل زاده اضافه کرد: فضای مجازی به لحاظ سهولت در دسترسی و کم هزینه بودن برای همگان قابل استفاده است و کاربران اگر اطلاعات کافی در خصوص علاقه مندی های خود داشته باشند می توانند در انبوه اطلاعات این فضا آنچه را که متناسب با معیارهای خود است را انتخاب کنند.
وی افزود: لازمه یک انتخاب خوب در فضای مجازی ، داشتن معیارهای قابل قبولی است که فرد باید در خصوص آنها علاقه مندی، اطلاعات و آموزش لازم را داشته باشد.
عضو شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان لرستان بیان کرد: برش خوانی از کتاب و انتخاب جملاتی از یک کتاب که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مورد استقبال و استفاده قرار دارد از این دیدگاه که می تواند تحریک کننده حس کنجکاوی و تحریک حس خواندن در مخاطب شود ، مفید است.
اسماعیل زاده افزود: این روش یک روش تکمیلی در تشویق به خواندن است که مخاطب فعال و علاقه مندی را می طلبد که خود به دنبال نقد و تحقیق در خصوص همان برش و یا یک جمله از کل یک کتاب باشد.
این جامعه شناس گفت: لازمه استفاده درست و حضور فعال در عرصه فضای مجازی ، آموزش و آگاهی در سطوح مختلف است که تنها در این صورت می توان از این ظرفیت غیرقابل انکار در جهت مطلوب استفاده کرد.

**موفقیت فضای مجازی در عرصه اطلاعات علمی و حرفه ای
دکتر محسن حمیدی استاد دانشگاه و دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی در گفت و گو با ایرنا نیز گفت: فضای مجازی در بخش اطلاعات علمی، اجتماعی و حرفه ای بسیار موفق عمل کرده و به صورت کتابخانه ای بدون مرز و بدون محدودیت تمام اطلاعات و منابع مورد نیاز مردم را در اختیار آنها قرار می دهد.
وی با اشاره به اینکه امروزه موضوع کتابخانه های مجازی و دانشگاه های مجازی مطرح است افزود: در راس هرم دانشگاه های مجازی ، کتابخانه های مجازی قرار دارند که سرشار از اطلاعات و دانشی است که نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی برای ترویج علم آموزی است.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد گفت: امروز کتاب ها از ساختار نوشتاری سنتی و چاپی به ساختار الکترونیکی تبدیل شده اند بدون اینکه آسیبی به اصل اطلاعات وارد آمده باشد و فقط ابزار انتقال به صورت کم هزینه تر و سریعتر تغییر یافته است.
حمیدی افزود: نگرانی زمانی وجود دارد که اطلاعات و میزان آنها دچار آسیب شوند در حالی که با وجود فضای مجازی فرصتی مناسب ایجاد شده تا بتوان با سرمایه گذاری های کلان و ملی و با راه اندازی کتابخانه های مجازی نهایت استفاده از این موقعیت را داشت.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عمده اطلاعات کتابخانه های مجازی همان اطلاعات کتابخانه های بیرونی و چاپی هستند گفت: اگر در هر شهری بتوان حداقل یک کتابخانه مجازی راه اندازی کرد می توان بیشتر مردم را با نحوه استفاده از اطلاعات فضاهای مجازی آشنا کرد.
وی تصریح کرد: کتابخانه های دیجیتال و مجازی موضوعات جامعی هستند که بیشتر کشورهای توسعه یافته دنیا در این زمینه توانسته اند موفقیت های خوبی را بدست آورند. ایرنا/101





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.