اخبار سبزوار پيام : اقتصادی





اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 23 خرداد 1397 / کد مطلب: 12971 / نظرات: 0


گیاهان دارویی سرمایه محلی ظرفیت جهانی


گیاهان دارویی سرمایه محلی ظرفیت جهانی  رویش گیاهان دارویی به عنوان یک منبع خدادادی در اقلیمهای جغرافیایی خاص کشور ظرفیتی مناسب برای توسعه فرصتهای تجاری سازی این محصولات و عرضه آن به بازارهای هدف داخلی و خارجی است.
بنا بر بررسیهای علمی حدود هشت هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده که از این تعداد دو هزار و 400 گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای، آرایشی و بهداشتی هستند. محصولاتی که توسعه و کشت آنها علاوه بر ظرفیتهای فراوان تولید و اشتغالزایی می تواند به عنوان خاستگاه اصلی صادرات غیرنفتی فرصتی برای رشد مناطق کم برخوردار باشد.
گیاهان دارویی محصولاتی هستند که در جهان مشتریان خاص خود را دارند و بخش زیادی از جمعیت جهان به خصوص کشورهای توسعه یافته در راستای رفع نیازهای اولیه بهداشتی و درمانی خود از آنها برای ذخایرغنی طب سنتی و گیاهی بهره می گیرند.
بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی تولید این محصولات پارسال 120 میلیون دلار ارزآوری برای ایران به همراه داشته است.
از سویی دیگر با توجه به آب هوای خشک و نیمه خشک کشور، کاهش میزان بارندگی و افت منابع آبهای زیرزمینی کشت گیاهان دارویی به عنوان محصولاتی کم آب طلب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

* حمایت از تولیدکنندگان گیاهان دارویی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال به روستاها اختصاص یافته که روستاییان می توانند از این فرصت برای توسعه و ترویج کشت گیاهان دارویی استفاده کنند.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: همچنین 110 هزار میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد شش درصد برای حمایت از صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: دولت با توجه به ظرفیت و عرصه های مناسب کشت گیاهان دارویی برنامه تقسیم کشور را به 9 قطب گیاهان دارویی دارد. در این برنامه ظرفیتهای محلی هر یک از پهنه های جغرافیایی کشور که در زمینه تولید و کشت گیاهان دارویی فعالیت دارند شناسایی شده و دولت با انجام اقداماتی از جمله خرید تضمینی محصولات کمک ویژه ای به فعالان این عرصه خواهد کرد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بر لزوم پیوند فناوری با صنعت کشت گیاهان دارویی تاکید و بیان کرد: در کنار کشت و توسعه صنایع حوزه این محصولات باید به توسعه رشته های دانشگاهی در این زمینه نیز اهتمام بیشتری ورزید تا بتوان در مسیر اقتصاد هدفمند و رو به رشد گام برداشت.

* جایگاه داورزن در خوزه گیایهان دارویی
در میان مناطق مختلف کشور که در عرصه کشت گیاهان دارویی فعالیت دارند شهرستان داورزن در غرب خراسان رضوی با برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب جایگاه ویژه ای در کشت و تولید این محصولات دارد.
اقلیم جغرافیایی خاص این شهرستان موجب مرغوبیت و افزایش تنوع گونه ها گیاهان دارویی در منطقه شده بطوری که کشاورزان داورزنی را متقاعد کرده تا بخش عظیمی از زمینهای خود را به کشت همین محصولات اختصاص دهند.

* نجات اقتصاد داورزن با توسعه کشت گیاهان دارویی
مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: هم اکنون دو هزار و 252 هکتار از زمینهای کشاورزی این شهرستان به کشت هزار و 300 نوع گیاه دارویی اختصاص دارد. علاوه بر آن در 480 هکتار دیگر کشت گیاهان دارویی مرتعی(خودرو) انجام می شود.
حسین تاج آبادی افزود: گیاهان دارویی بهترین گزینه برای کشاورزی این منطقه است. این محصولات با این کیفیت رقیبی نداشته و مردم منطقه از دیرباز با کشت آن آشنایی دارند. همچنین با توجه به حجم کار بالا برای تولید و کشت گیاهان دارویی تاکنون برای سه هزار نفر در این حوزه از شهرستان داورزن شغل ایجاد شده است
وی داورزن را یکی از نقاط 9 گانه کشور در تولید گیاهان دارویی معرفی و بیان کرد: فلفل، خاکشیر و شیرین بادیان(رازیانه) از محصولات شاخص این منطقه هستند. همچنین داورزن با سطح زیر کشت 400 هکتار محصول فلفل و تولید هزار و 600 تن فلفل قرمز خشک رتبه نخست تولید این محصول را در کشور دارد.
مدیر جهاد کشاورزی داورزن ادامه داد: این شهرستان با 390 هکتار خاکشیر و تولید 350 تن محصول بیشترین سطح زیر کشت و تولید گونه دارویی خاکشیر در خراسان رضوی داشته و همچنین با حدود 100 هکتار گیاه دارویی شیرین بادیان رتبه نخست را در استان دارد.
وی توسعه کشت گیاهان دارویی را از اولویتهای ایجاد اشتغال پایدار در داورزن اعلام و بیان کرد: این شهرستان به عنوان طرح پایلوت کشت گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی معرفی شده و محصولات تولیدی آن به کشورهای آلمان، فرانسه، آسیای میانه و حوزه خلیج فارس صادر می شود.

* فقدان صنایع تبدیلی چالش بزرگ
یک تولیدکننده گیاهان دارویی گفت: نبود صنایع تکمیلی، تبدیلی و بسته بندی بهداشتی از مهمترین مشکلات پیش روی کشاورزان گیاهان دارویی در داورزن است.
محمد آبرودی افزود: ارائه تولیدات دارویی بدون فرآوری به بازار سبب زیان کشاورزان می شود. فقدان این صنایع و همچنین فعال نبودن تعاونی کشاورزان در منطقه موجب خام فروشی محصولات و در نتیجه ورود دلالان به این عرصه شده است.
وی مالیات سنگین را یکی دیگر از مشکلات حوزه تولید گیاهان دارویی ذکر و بیان کرد: گاهی پرداخت مالیات چند صد میلیونی کار را برای کشاورزان سخت می کند که به نظر می رسد باید سیاستگذاریهای مناسبی در این بخش لحاظ شود.
این تولیدکننده گیاهان دارویی ادامه داد: واردات بی رویه برخی محصولات گیاهی بی کیفیت چینی نیز موجب ضعف در بازاریابی تولیدات شده و امر صادرات محصولات ایرانی را با اخلال مواجه کرده است.

* گیاهان دارویی کالای ایرانی
نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز اهمیت گیاهان دارویی به عنوان کالای وطنی مطرح نشده و در میان مسئولان کشور عزم ملی برای استفاده از داروی گیاهی وجود ندارد.
حسین مقصودی افزود: توسعه و تولید گیاهان دارویی مستلزم توجه مجلس و دولت است. با توجه به ظرفیتهای منطقه باید تسهیلات ویژه ای برای حمایت از تولیدکنندگان این محصولات اختصاص یابد.
وی کشت گیاهان دارویی در داورزن را نمونه ای از پیاده سازی اقتصاد مقامتی توصیف و بیان کرد: فرآیند تولید گیاهان دارویی بطور کامل بومی است و توسعه آن موجب اشتغالزایی و رشد اقتصادی در این شهرستان شده است.
این نماینده مجلس تولید انبوه و معرفی محصولات را مهمترین خلاء در چرخه تولید گیاهان دارویی ذکر و بیان کرد: این موارد بسیار حائز اهمیت است که باید قبل از هر اقدام دیگری به آنها توجه شود. تحریمهای ظالمانه علیه کشور، نبود صنایع بسته بندی بهداشتی و همچنین حذف یارانه های 'طرح طوبی' از مهمترین چالش های پیش رو برای صادارت تولید کنندگان گیاهان دارویی در کشور و شهرستان داورزن است.
وی افزود: برای تکمیل چرخه تولید گیاهان دارویی در داورزن و همچنین موفقیت در ایجاد دستاوردهای نوین در این عرصه تاسیس دانشکده طب سنتی در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار یک ضرورت است.
شغل 85 درصد جمعیت شهرستان داورزن کشاورزی و دامداری است. مرکز این شهرستان 21 هزار نفری در فاصله 310 کیلومتری غرب مشهد واقع است.ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.