اخبار سبزوار پيام : اقتصادی





اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 6 ارديبهشت 1394 / کد مطلب: 9774 / نظرات: 0


20 میلیارد ریال به امور عشایری سبزوار اختصاص یافت


 مسوول امور عشایر سبزوار گفت: 20 میلیارد ریال اعتبار امسال برای امور عشایری در شهرستانهای سبزوار، داورزن و خوشاب واقع در غرب استان خراسان رضوی تخصیص یافت.
 
محمد نبوی فرد  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبار جهت پرواربندی و خرید بره های امانی و تولید گوشت در قالب طرح زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر در این شهرستانها پرداخت می شود.

وی گفت: 60 درصد این اعتبار به صورت نقدی و مابقی در قالب تامین علوفه در اختیار عشایر و دامداران قرار می گیرد.

مسوول امور عشایر سبزوار اجرای طرح پرواربندی، خرید بره های دامداران به صورت امانی و پروار شدن آنها توسط خود عشایر و دامداران و نیز تحویل به بازار فروش را برای کمک به عشایر بسیار موثر عنوان و بیان کرد: 615 خانوار عشاری در شهرستانهای سبزوار، داورزن و خوشاب زندگی می کنند.

وی افزود: 70 درصد این جمعیت در بخش روداب سبزوار و بقیه در بخش مرکزی سبزوار و شهرستانهای خوشاب و داورزن استقرار دارند.

نبوی فرد گفت: این عشایر 70 هزار راس گوسفند و بز و حدود 3600 نفر شتر در اختیار دارند.

وی افزود: عشایر از محل این دامها 20 درصد گوشت قرمز مصرفی شهرستان سبزوار معادل حدود 900 تن را در سال تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در فاصله 237 کیلومتری غرب مشهد واقع است. 25 درصد جمعیت سبزوار شامل 77 هزار نفر در 222 روستای این شهرستان سکونت دارند.

32 هزار نفر عشایر خراسان رضوی با 6500 خانوار جمعیت در قالب 35 طایفه، دارا بودن 900 هزار راس دام و تولید 12 هزار تن گوشت قرمز، 17 هزار تن فراورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و 41 هزار و 800 مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد این استان دارند.

بر این اساس جمعیت عشایری خراسان رضوی با جمعیتی کمتر از یک درصد کل جمعیت استان 15 درصد دام منطقه را در اختیار دارند.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.