اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 22 مرداد 1394 / کد مطلب: 10128 / نظرات: 0


ایرنا و 81 سال فعالیت حرفه ای


ایرنا و 81 سال فعالیت حرفه ای  نوزدهم مرداد، سالروز تشکیل نخستین بنگاه خبری؛ آژانس پارس(خبرگزاری جمهوری اسلامی) است؛ سازمانی که در طول سال ها فعالیت خبری و رسانه ای توانست چون چشمان تیزبین، منعکس کننده ی رویدادهای مهم و اتفاق های سرنوشت ساز در طول تاریخ باشد و رسالت حرفه ای خویش را به بهترین نحو ممکن به انجام برساند.
 
وسایل ارتباط جمعی در جهان امروز با انتقال اطلاعات جدید و مبادله ی افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش مهمی را بر عهده گرفته اند. رسانه هایی چون خبرگزاری ها، روزنامه ها، رادیو، تلویزیون و ... که با درج مطالب پژوهشی و آموزشی در بالابردن سطح علمی جامعه می کوشند و با بررسی چالش ها و مشکل ها راهکارهای قابل قبولی را ارایه می دهند تا بحران های پیش رو را پیش بینی و با واقعیات به دور از هرگونه جانبداری، به عنوان یک بازوی توانمند در جامعه و در کنار نظام ایفای نقش کنند. آژانس پارس(خبرگزاری جمهوری اسلامی) از جمله ی رسانه هایی محسوب می شود که با هدف تولید، بازتاب اخبار و رویدادهای مهم ایران، منطقه و جهان برپایه ی سه اصل سرعت، دقت و صحت در نوزدهم مرداد 1313 خورشیدی شکل گرفت.
این آژانس از نهادهای رسمی و حرفه ای به شمار می رود که به عنوان رسانه ای مادر با وظایفی چون گردآوری و انتشار خبر در وزارت امور خارجه تشکیل شد. آژانس پارس علاوه بر انجام دادن این امور، به نشر و ارسال 2 نشریه ی صبح و عصر به زبان های فارسی و فرانسه برای مسوولان و خبرگزاری های خارجی و روزنامه ها اقدام کرد. با گذشت زمان، نگارش گزارش های خبری، تحلیلی، تفسیری، مناسبتی و پژوهشی، گفت و گوهای تخصصی و نیز انتشار بولتن های موضوعی، راهبردی و نظرسنجی به مجموع فعالیت های این نهاد افزوده شد.
آژانس پارس در 1342 هجری خورشیدی به خبرگزاری پارس با نام اختصاری «پانا» (PANA) تغییر نام داد و از آن پس به صورت مشترک با رادیو فعالیت کرد و تهیه کنندگی اخبار این رسانه را بر عهده گرفت و در کنار آن به همکاری با بنگاه های پرسابقه و مهم خبری غربی چون خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، رویترز و نیز خبرگزاری آناتولی ترکیه همت گماشت.
این رسانه به هنگام پایه گذاری وزارتخانه ی «اطلاعات و جهانگردی» در 1353 هجری خورشیدی از نظر تشکیلاتی دگرگونی هایی را تجربه کرد، به گونه ای که از اداره ی کل خبرگزاری به سازمان خبرگزاری تبدیل و به عنوان یک شرکت سهامی دولتی شناسایی شد و بعد از آن اساسنامه ی آن نیز با 23 ماده و هفت تبصره به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید.
خبرگزاری پارس پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1360 هجری خورشیدی با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با عنوان خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری «ایرنا» (IRNA)به فعالیت حرفه ای خود ادامه داد و با گسترش همکاری خویش با خبرگزاری های جهان، منطقه ای و آسیایی و عضویت در بسیاری از گروه ها و ائتلاف های مهم رسانه ای بین المللی چون «خبرگزاری بین المللی اسلامی» (IINA) وابسته به «سازمان کنفرانس اسلامی»، «سازمان خبرگزاری های آسیا- اقیانوس آرام» (OANA)، «ائتلاف خبرگزاری های غیر متعهدها» (NANAP)، «خبرگزاری اکو» (ECONA)، «خبرگزاری اوپک» (OPECNA) و «ائتلاف خبرگزاری های دریای خزر» (ACSNA)، بر دامنه ی فعالیت های خبری خود در سطح بین المللی افزود.
این خبرگزاری برای خویش نشان واره (لوگویی) را طراحی کرد که بیانگر سیاست های خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی است. در این نشان واره، نمادی از خانه خدا با نوار تلکس خبرگزاری با هم ترکیب شده اند.
خبرگزاری ایرنا از گذشته تاکنون با همکاری سردبیران، خبرنگاران حوزه های خویش و رابطین خبر به تهیه ی اخبار می پردازد و پس از تنظیم اخبار، آن را به وسیله ی سردبیران و دبیران بر روی خروجی قرار می دهد.
این رسانه برای تکمیل فرآیند خبری خویش 60 نمایندگی در مراکز استان ها و شهرهای مهم کشور دارد و با بیش از 30 نمایندگی در سراسر جهان به همراه خبرنگارانی پویا به گردآوری اخبار و گزارش ها می پردازد.
بخشی از اخبار در بخش شنود رادیو- تلویزیونی شبکه های بین المللی و نیز بخش ترجمه اخبار خارجی فراهم می شود. فعالیت اداره ی کل اخبار خارجی نیز به عهده ی گروه های بسیاری چون اروپا و آمریکا، آفریقا و خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه، اخبار انگلیسی، عربی، بین المللی فارسی، اخبار خارجی و... است و در کنار آن بخش برون مرزی ایرنا با حضور خبرنگارانی متعهد در مناطق خبری این رسانه در خارج از کشور برای امر خبررسانی فعالیت می کند و در این میان روابط عمومی سازمان ها و وزارتخانه ها نیز اخبار مربوط به خود را به سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان قطب خبری کشور اعلام و ارسال می کنند.
تارنمای ایرنا در 1376 هجری خورشیدی به عنوان یکی از نخستین تارنماهای خبری فارسی زبان که بخشی از برآیند فعالیت های ایرنا در آن قابل مشاهده و دسترسی بود، گشایش یافت. البته پیش از این تاریخ، مسوولان و دیگر رسانه ها، اخبار ایرنا را بر روی تلکس (دستگاه الکترونیکی ارتباط نوشتاری راه دور) دریافت می کردند.
تهیه گزارش ها، تحلیل ها، گفت و گوها، نظرسنجی و بولتن های ویژه، اختصاصی و عادی از وظایف دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا به شمار می روند که نه تنها برای استفاده در فرایند سیاست گذاری ها، در دسترس مسوولان کشور قرار می گیرد بلکه برای بهره وری عمومی نیز انتشار می یابند.
این رسانه پس از مدتی برای پرورش خبرنگارانی کارآمد و حرفه ای و همچنین به دلیل نبود رشته های تحصیلی خبرنگاری در مراکز آموزش عالی، اقدام های مهمی را انجام داد که از آن جمله می توان به پایه گذاری دانشکده خبر، تاسیس موسسه «فرهنگی- مطبوعاتی ایران» و انتشار روزنامه ایران، ایران ورزشی و روزنامه ایران سپید که نخستین روزنامه به خط «بریل» ویژه نابینایان و کم بینایان است و انتشار روزنامه هایی برای مخاطبان غیرفارسی زبان چون «الوفاق» و «ایران دیلی» اشاره کرد.
راه اندازی ایرنا فیلم به عنوان نخستین تارنمای اختصاصی فیلم خبری در ایران و سایت ایرنا مقاله، از دیگر دستاوردهای خبرگزاری جمهوری اسلامی محسوب می شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) همچنین در طول این 81 سال فعالیت توانست حضور چشمگیر و موثر خود را در تمامی صحنه های حساس و تاریخ ساز نظام جمهوری اسلامی همچون روزهای انقلاب، جنگ تحمیلی، مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و... به خوبی نشان دهد و امروز به عنوان یکی از خبرگزاری های بین المللی و مادر با پیشینه ی بسیار غنی و حضور خبرنگارانی مجرب با پیروی از مهم ترین و تازه ترین محورهای سیاست گذاری چون دیدگاه ها و اندیشه های بنیادین بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب و همچنین حرکت در مسیر سیاست ها و رویکردهای اعتدالی دولت تدبیر و امید، به خوبی فعالیت های حرفه ای خویش را در حوزه ی خبر و پژوهش ارایه دهد و بتواند به بازنگری و اصلاح ساختاری برای تحقق واقعی شعار سرعت، صحت و دقت و پویاتر کردن بخش های گوناگون خبری سازمان به بهترین شکل ممکن بپردازد.
*گروه اطلاع رسانی/ ایرنا





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.