اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 16 آذر 1395 / کد مطلب: 11787 / نظرات: 0


فعالیت 11 مرکز شبانه‌روزی بهزیستی در سبزوار/ رفع نابسامانی مبلمان شهری مطالبه اصلی معلولان سبزواری


 رئیس اداره بهزیستی سبزوار تعداد مراکز شبانه‌روزی بهزیستی این شهرستان را بالغ‌بر 11 مراکز اعلام کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مطالبات اصلی معلولان رفع نابسامانی مبلمان شهری است.

مرضیه کسرائی‌فر عصر امروز در همایش روز جهانی معلولان که در تالار کاشفی این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اقدامات بهزیستی سبزوار در حوزه توان‌بخشی، اظهار کرد: موضوع توان‌بخشی به شیوه‌های توان‌بخشی مبتنی بر مراکز، توان‌بخشی فرا مؤسسه‌ای و توان‌بخشی مبتنی بر جامعه در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی مراکز توان‌بخشی معلولان به‌عنوان ضرورتی مهم محسوب می‌شود، افزود: معلولان و سالمندانی که برای آن‌ها امکان نگهداری در منزل وجود ندارد می‌توانند در مراکز روزانه و شبانه نگهداری شوند.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار تعداد مراکز شبانه‌روزی شهرستان سبزوار را بالغ‌بر 11 مراکز اعلام کرد و گفت: مراکز شبانه‌روزی وظیفه نگهداری و مراقب از سالمندان و معلولان را بر عهده‌دارند.

کسرائی‌فر با اشاره به نگهداری بالغ‌بر 700 معلول در مراکز روزانه شهرستان سبزوار، ادامه داد: در این مراکز خدماتی همانند توان‌بخشی آموزشی و توانمندسازی برای معلولان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان اعتبارات سازمان بهزیستی در قالب یارانه به مراکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان اختصاص پیدا می‌کند، بیان کرد: سالانه بالغ‌بر 36 میلیارد ریال اعتبار به مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان شهرستان اختصاص می‌یابد و امیدواریم با افزایش یارانه تعداد مراکز توان‌بخشی این شهرستان افزایش پیدا کند.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار با بیان اینکه شهرستان سبزوار نیازمند راه‌اندازی مراکز حرفه آموزش پسران، مرکز اوتیسم، مرکز نگهداری از بیماران اعصاب و روان و مرکز حرفه‌آموزی دختران است، عنوان کرد: طرح توان‌بخشی فرا مؤسسه‌ای برای حمایت، مراقبت و فعالیت تخصصی برای معلولان در شهرستان سبزوار در حال برگزاری است.

کسرائی‌فر اضافه کرد: در طرح فرامؤسسه‌ای خدماتی همانند مراقبت در منزل سالمندان، مراقب بیماران اعصاب و روان در منزل و نگهداری از بیماران ضایعه نخاعی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح توان‌بخشی مبتنی بر جامعه، تصریح کرد: این طرح از سال 84 تاکنون در شهرستان سبزوار در حال اجراست و معلولان مناطق روستایی تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

وی آموزش در خانواده، آموزش خارج از خانواده، استفاده از سیستم ارجاع و اشتغال‌زایی معلولان را از مهم‌ترین خدمات طرح توان‌بخشی مبتنی بر خانواده دانست و یادآور شد: با اجرای این طرح زمینه‌های حضور معلولان در سطح جامعه فراهم می‌شود و نگرش‌های منفی نسبت به معلولان از طریق فعالیت‌های اجتماعی این قشر از بین می‌رود.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار با بیان اینکه اجرای طرح توان‌بخشی مبتنی بر خانواده عدالت اجتماعی و همبستگی را به دنبال دارد، بیان کرد: توانمندسازی معلولان سبزواری جزء اولویت‌های اصلی بهزیستی این شهرستان است تا معلولان بتوانند به خودباوری و اعتماد به نفس برسند.

کسرائی‌فر با اشاره به ارائه 250 مورد تسهیلات اشتغال‌زایی به معلولان این شهرستان، افزود: از ابتدای امسال تاکنون بالغ‌بر 100 نفر آماده‌سازی شغلی شده‌اند و امیدواریم تا پایان سال جاری تعداد تسهیلات اشتغال‌زایی به معلولان افزایش پیدا کند.

وی مطالبه اصلی معلولان این شهرستان را رفع نابسامانی مبلمان شهری دانست و تصریح کرد: مناسب‌سازی محیط شهری باید موردتوجه مدیریت شهری قرار گیرد تا معلولان همانند دیگر شهروندان بتوانند از امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کنند.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار یادآور شد: مدیریت شهری از گذشته تاکنون اقداماتی انجام داده و تا مرحله ایدئال فاصله‌های بسیاری وجود دارد.فارس/101






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.