اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 30 تير 1396 / کد مطلب: 12501 / نظرات: 0


امام صادق(ع) گسترش دهنده علوم مکتب شیعه بود


امام صادقع گسترش دهنده علوم مکتب شیعه بود یک کارشناس مذهبی گفت: امام صادق(ع) گسترش دهنده علوم تخصصی اسلامی و نیز علوم مکتب شیعه بودند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی ذاکری ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: مهم‌ترین مولفه امام صادق(ع) داشتن علم بود که در این زمینه بسیار در اذهان مردم و جامعه معروف شدند و همچنین با گسترش مکتب شیعه توانستند در زمان کنونی و معاصر، مذهب شیعه را به نام مکتب جعفری به مردم بشناسانند.

وی افزود: طبیعتا وقتی که از خصوصیات مطرح امام صادق(ع) موضوع گسترش علوم و معارف ناب اسلامی به ویژه معارف شیعه مطرح است باعث می‌شود که مذهب جعفری شیعه، به عنوان یک اسلام ناب در مقابل مذاهب متفرق و متعدد دیگر قد عَلم کند.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: امام صادق(ع) بالغ بر چهار هزار شاگرد داشتند و تنها علوم آسمانی را تدریس نمی‌کردند بلکه علوم مربوط به امور دنیوی مردم هم در میان درس‌های ایشان بود و شاگردانشان با این علوم در میان همه سرآمد شدند.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) ابعاد مختلفی در زندگی داشتند و نمی‌توان هر امامی را به چند ویژگی محدود کرد اما ویژگی بسیار بارز ایشان و هر امام دیگر موضوعاتی مانند اخلاق، فقه، معاشرت با مردم، آگاهی از علوم سیاسی و... بود و این بزرگواران در امور مختلف مردم را یاری می‌کردند.

ذاکری با بیان اینکه اهتمام امام صادق(ع) به کسب علم و دانش می‌تواند الگو بسیار خوبی برای جوانان و مردم جامعه باشد، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امروزه جوانان بیشتر وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و هیچ بهره‌ای از آن نمی‌برند باید بیشتر اهل مطالعه باشند و آن را در زندگی خود در اولویت قرار دهند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) به مردم سفارش می‌کنند که اهل علم باشند و فرمودند « اگر من ببینم جوانی بیکار است و سراغ یادگیری معارف دینی نمی‌رود؛ دوست دارم که او را تنبیه کنم» و این نکته بسیار مهمی است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مردم جامعه باید امام صادق(ع) را با عبادت، حل مشکلات مردم و اهتمام به علم و دانش بشناسند، اظهار کرد: نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که امام صادق(ع) بسیار مردم را یاری می‌کردند و باید گفت که تمامی اهل بیت(ع) اهل عبادت بودند اما نکته‌ای که معمولا از زندگی آن‌ها فراموش می‌شود جدیتی است که در راه اندازی مشکلات معیشتی مردم داشتند و این بسیار مهم است.

ذاکری در خصوص شهادت امام صادق(ع)، تصریح کرد: بنی امیه و بنی عباس اختلاف عمیقی با هم داشتند و زمانی که بنی امیه روی کار آمد بنی عباس به این بهانه که حکومت را از بنی امیه بگیرد و به بنی هاشم و اهل بیت(ع) بسپارد افکار عمومی را دنبال خود به راه انداخت.

وی خاطر نشان کرد: به خاطر این موضوع میان آن‌ها جنگ شد و در میان جابه‌جایی قدرت از بنی امیه به بنی عباس، امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) به فرصتی دست پیدا کردند که مردم را به علم و دانش گرایش دهند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اما زمانی که بنی عباس حکومت را به دست گرفت به تدریج متوجه شد که توجه مردم به امام صادق (ع) بیشتر شده و امام را در مقابل خودشان قدرتی عظیم یافتند و به همین دلیل ابتدا با کشتن یاران و بعد با مسموم کردن امام صادق(ع) با ایشان مبارزه کردند.
ایسنا102/




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.