اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 10 ارديبهشت 1391 / کد مطلب: 2330 / نظرات: 0

رییس دانشگاه علوم پزشكی:


سبزوار به عنوان دومین شهرستان استان از متخصص طب كار بهره مند شد


سبزوار به عنوان دومین شهرستان استان از متخصص طب كار بهره مند شد  رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار از بهره مندی این دانشگاه از متخصص طب كار به عنوان دومین شهرستان استان خراسان رضوی در سال جاری خبر داد.
  
 
دكتر 'كاظم حسن پور' روز یكشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی 'بهداشت حرفه ای' كه در تالار كاشفی سبزوار برگزار شد همچنین هشدار داد: كار در محیط های آلوده مانند قهوه خانه های دارای قلیان آسیب های غیرقابل جبرانی به همراه دارد و ساعت مجاز كار در اینگونه اماكن بایستی رعایت شود كه تحقق این امر نیاز به تدبیر و كار جمعی دارد .

وی در ادامه گفت: كارگران ساختمانی در زمان كار ،كمتر از وسایل ایمنی استفاده می كنند كه این رویه باید اصلاح شود.

وی نبود آمار درستی از كارگران ساختمانی در سبزوار را مورد اشاره قرار داد و افزود: این كارگران گاه از پوشش خدمات حرفه ای حذف می شوند كه باید با كمك و همكاری مسووولان ذیربط از جمله فرمانداری این مشكل برطرف شود.

دكتر حسن پور با اشاره به نامگذاری امسال به نام تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی گفت: دستیابی به این شعار نیازمند محیط ،جامعه و كارگر سالم است .

وی افزود: این شعار، وظیفه دست اندركاران عرصه بهداشت ، نیروهای بهداشت حرفه ای و صاحبان كارگاه ها و واحدهای تولیدی را برای داشتن محیط و نیروی كار سالم سنگین تر می كند.

وی با اشاره به توجه به اقتصاد سبز در شعار روزجهانی بهداشت حرفه ای گفت: در این اقتصاد باید به سلامت و ایمنی كارگران توجه شود تا این قشر برای سودجویی عده ای محدود دچار آسیب نشوند .

رییس دانشگاه علوم پزشكی سبزوار سابقه بهداشت حرفه ای در كشورمان را نزدیك به 70 سال و از زمان تاسیس وزارت كار و رفاه عنوان كرد و گفت: با تاسیس دفتر بهداشت محیط كار در سال 46 بهداشت حرفه ای به طور اختصاصی مورد توجه قرار گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و رییس مركز بهداشت سبزوار هم در این همایش از كاهش شاغلان در معرض آسیب طی سال های 80 تا 89 خبر داد و گفت: تعداد شاغلان در معرض حداقل یك عامل زیان آور از 2/67 درصد در سال 80 به 33/26 درصد كاهش یافته است.

'محمدرضا شگرف نخعی به افزایش شاغلان و كارگاه های زیر پوشش بهداشت حرفه ای در حوزه این دانشگاه اشاره كرد و افزود : تعداد این شاغلان از 51 درصد در سال 80 به حدود 72 درصد در سال 89 و تعداد كارگاه های تحت پوشش از حدود 50 درصد در سال 80 به بیش از 89 درصد در سال 89 رسیده است.

وی شعار امسال بهداشت حرفه ای با عنوان ' ارتقای ایمنی و بهداشت در اقتصاد سبز ' را خاطر نشان كرد و بر لزوم توجه به سلامت و ایمنی نیروی كار در كنار توجه به محیط زیست تاكید كرد.

این مسوول با اعلام اینكه امید به زندگی در كشور ما در بدو تولد برای اقایان 73 سال و برای بانوان 76 سال، افزود: امید به زندگی سالم 10 سال كمتر است .

رییس مركز بهداشت سبزوار اظهار داشت: تمام تلاش ما افزایش امید به زندگی سالم در جامعه است .

كارشناس مسوول بهداشت حرفه ای مركز بهداشت سبزوار هم كاربرد طب كار را شناسایی بیماری های ناشی از كار عنوان كرد و گفت: طب كار و بهداشت حرفه ای همكاری نزدیكی داشته كه عوامل زیان آور و بیماری های تهدید كننده كارگران را شناسایی و اقدام به رفع آنها می كند.

'احمد باشتنی' با بیان اینكه بیماری های ناشی از كار قابل پیشگیری هستند، افزود: معایناتی همچون معاینات قبل از استخدام ، ادواری و اختصاصی از شاغلان در این جهت انجام می شود.

این همایش با حضور شماری از مسوولان دستگاه های اجرایی ، دانشجویان و روسای اتحادیه ها و مدیران كارخانجات سبزوار برگزار شد.

تقدیر از كارفرمایان نمونه رعایت كننده قوانین بهداشت حرفه ای ، رییس و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی سبزوار و پرسنل بهداشت حرفه ای بخش عمومی و خصوصی شهرستان پایان بخش این مراسم بود .

'كاربرد طب كار شناسایی بیماری های ناشی از كار و اقدام برای رفع آن است
 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.